BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Percepcja starości przez dzieci w wieku przedszkolnym
Instytucja:
Data: 2007
Badacz: Lucyna Smółka
Abstrakt:

Badanie miało na celu poznanie w jaki sposób dzieci w wieku przedszkolnym postrzegają ludzi starszych. Posłużono się wywiadem ukierunkowanym, który obejmował pytania m.in. o zalety i wady starszego człowieka, znajomość potrzeb ludzi starszych, sposoby spędzania czasu z dziadkami. Grupę badawczą stanowiło 185 dzieci, głównie pięcio- i sześcioletnich, zamieszkujących województwo małopolskie i podkarpackie. W wyniku badania stwierdzono, że opis wyglądu starszego człowieka nieodłącznie wiąże się z utratą atrakcyjności fizycznej i zdrowia (z przykładowych wypowiedzi dzieci: [starszy człowiek] jest trochę garbaty, skurczony, podpiera się laską, powoli chodzi i w rozkroku; ma drgawki, często się przewraca). Wyróżniono trzy rodzaje postrzegania przez dzieci starości: starość brzydka i ponura, starość brzydka, ale pogodna, starość ładna i radosna. Badani do zalet człowiek starego zaliczyli doświadczenie i mądrość życiową oraz poświęcanie czasu wnukom. Wadami okazały się m.in. utrata urody, zdrowia, gorsza pamięć, brak samodzielności. Zauważono, że uwaga dzieci była skoncentrowana bardziej na fizycznym aspekcie starości niż na psychicznym czy społecznym. Ponadto wypowiedzi badanych potwierdzały utrwalone w społeczeństwie stereotypy dotyczące ludzi starszych. Dodatkowo wykazano, że stereotyp człowieka starego odbiega od stereotypu babci/dziadka.

Autorskie słowa kluczowe: stereotyp starości, rola dziadków, relacje wnuki-dziadkowie, wychowanie do starości
Author's Keywords: stereotype of elderly people, role of the granparents, education to old age
Deskryptory TESE: rodzina, relacja dorosły – dziecko, dziecko, wiek, struktura społeczna, placówka przedszkolna
TESE descriptors: family, adult-child relation, child, age, social structure, pre-primary institution
Publikacje:
  • Smółka, L. (2008). Percepcja starości przez dzieci w wieku przedszkolnym. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 61, 119-134.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"