BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Percepcja słuchowa u dzieci w wieku przedszkolnym
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Irena Polewczyk
Abstrakt:

Przedmiotem badania była percepcja słuchowa dzieci w wieku od trzech do pięciu lat. Przebadano łącznie 164 osoby, w tym 53 dzieci trzyletnich, 53 dzieci czteroletnich oraz 58 dzieci pięcioletnich. W badaniu wykorzystano test do pomiaru percepcji słuchowej dostosowany do możliwości rozwojowych poszczególnych grup wiekowych badanych. Dzieci w wieku trrzech lat: u ponad połowy badanych stwierdzono wysoki poziom percepcji w zakresie rozpoznawania miejsca, kierunku i odległości dźwięku (62%); 55% dzieci bezbłędnie wykonało zadania dotyczące rozpoznawania głosów zwierząt, na wysokim poziomie rozwiązało je 90% dzieci; 41% badanych uzyskało wysokie wyniki w zadaniu rozpoznawania siły głosu. Dzieci w wieku czterech lat: 71% dzieci wykazało wysoki poziom koncentracji słuchowej i umiejętności wyodrębniania dźwięków słyszanych w otoczeniu; 96% dzieci rozpoznało dźwięki długie i krótkie; 51% trafnie podało liczbę słyszanych dźwięków; 81% badanych dobrze rozpoznało melodię słyszanej piosenki. Dzieci w wieku pięciu lat: umiejętnością różnicowania rytmu wykazało się 83% dzieci; badani bezbłędnie rozpoznawali dźwięki otoczenia; 77% dzieci osiągnęło wysoki poziom w zadaniu z zakresu aliteracji, bezbłędnie wykonało je jedynie 60% badanych; w obrębie analizy słuchowej najsłabiej wypadła analiza zadaniowa (31%), najlepiej zaś – analiza sylabowa w obrębie wyrazów (86%); 76% dzieci osiągnęło wysoki poziom w zakresie syntezy słuchowej w obrębie łączenia sylab w wyraz; 79% badanych potrafiło różnicować słowa brzmiące podobnie; 40% posiadało wysoki poziom umiejętności tworzenia rymów. 

Author's Keywords: auditory perception, children in preschool
Deskryptory TESE: słuchanie, edukacja przedszkolna, rozwój dziecka, placówka przedszkolna, rozumienie
TESE descriptors: listening, pre-primary education, child development, pre-primary institution, comprehension
Publikacje:
  • Polewczyk, I. (2012). Percepcja słuchowa u dzieci w wieku przedszkolnym – raport z badań. Chowanna, 2(39), 361-370.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"