Tytuł badania: |
Percepcja słuchowa u dzieci w wieku przedszkolnym |
Instytucja: |
|
Data: |
[2012] |
Badacz: |
Irena Polewczyk |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania była percepcja słuchowa dzieci w wieku od trzech do pięciu lat. Przebadano łącznie 164 osoby, w tym 53 dzieci trzyletnich, 53 dzieci czteroletnich oraz 58 dzieci pięcioletnich. W badaniu wykorzystano test do pomiaru percepcji słuchowej dostosowany do możliwości rozwojowych poszczególnych grup wiekowych badanych. Dzieci w wieku trrzech lat: u ponad połowy badanych stwierdzono wysoki poziom percepcji w zakresie rozpoznawania miejsca, kierunku i odległości dźwięku (62%); 55% dzieci bezbłędnie wykonało zadania dotyczące rozpoznawania głosów zwierząt, na wysokim poziomie rozwiązało je 90% dzieci; 41% badanych uzyskało wysokie wyniki w zadaniu rozpoznawania siły głosu. Dzieci w wieku czterech lat: 71% dzieci wykazało wysoki poziom koncentracji słuchowej i umiejętności wyodrębniania dźwięków słyszanych w otoczeniu; 96% dzieci rozpoznało dźwięki długie i krótkie; 51% trafnie podało liczbę słyszanych dźwięków; 81% badanych dobrze rozpoznało melodię słyszanej piosenki. Dzieci w wieku pięciu lat: umiejętnością różnicowania rytmu wykazało się 83% dzieci; badani bezbłędnie rozpoznawali dźwięki otoczenia; 77% dzieci osiągnęło wysoki poziom w zadaniu z zakresu aliteracji, bezbłędnie wykonało je jedynie 60% badanych; w obrębie analizy słuchowej najsłabiej wypadła analiza zadaniowa (31%), najlepiej zaś – analiza sylabowa w obrębie wyrazów (86%); 76% dzieci osiągnęło wysoki poziom w zakresie syntezy słuchowej w obrębie łączenia sylab w wyraz; 79% badanych potrafiło różnicować słowa brzmiące podobnie; 40% posiadało wysoki poziom umiejętności tworzenia rymów. |
Author's Keywords: |
auditory perception, children in preschool |
Deskryptory TESE: |
słuchanie, edukacja przedszkolna, rozwój dziecka, placówka przedszkolna, rozumienie |
TESE descriptors: |
listening, pre-primary education, child development, pre-primary institution, comprehension |
Publikacje: |
- Polewczyk, I. (2012). Percepcja słuchowa u dzieci w wieku przedszkolnym – raport z badań. Chowanna, 2(39), 361-370.
|