BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Niepaństwowa szkoła wyższa. Jej rozwój i funkcje społeczno-edukacyjne
Instytucja:
Data: [2001]
Badacz: Zbigniew Paweł Kruszewski
Abstrakt:

Przedmiotem badania była rola wyższego szkolnictwa niepublicznego w systemie polskiej edukacji. Założono wstępnie, że wyższe szkolnictwo niepubliczne pełni inne funkcje niż szkolnictwo państwowe. To wpływa na nieco inną strukturę tego typu szkół oraz odmienne zasady pracy. Wybrane cele badania brzmiały następująco: zbadać stan wykształcenia, nauki, kultury, ekonomiki, działalności gospodarczej regionu płockiego, celem poszukiwań dróg doskonalenia rozwoju danych gałęzi w regionie; opracować model niepublicznej szkoły wyższej i możliwość wdrożenia go w regionie płockim; określić warunki i możliwości powstania niepaństwowej szkoły wyższej w regionie. Wykorzystano następujące metody i narzędzia badawcze: dokumenty, obserwację uczestniczącą, wywiady, materiały statystyczne, własne doświadczenie w zakresie organizacji i rozbudowy szkoły. Posłużono się studium przypadku Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica w Płocku. Na podstawie analizy materiałów wyodrębniono dziesięć funkcji szkół niepaństwowych: wzbogacanie sieci szkolnej, rozwinięcie systemu studiów zaocznych i wieczorowych, utrzymanie studentów w regionie, wyławianie talentów naukowych, stworzenie środowiska naukowego w mieście i regionie, tworzenie nowych miejsc pracy, elastyczność w dostosowywaniu się do rynku pracy, realizowanie kształcenia licencjackiego, upowszechnianie nowych form pracy, tworzenie nowej formy relacji między nauczycielem a studentem. W toku badania nad studium przypadku Szkoły Wyższej w Płocku zauważono szereg zmian jakościowych i ilościowych, które przeszła placówka. Okazało się bowiem, że uczelnia z placówki jednokierunkowej stała się szkołą wieloprofilową, ma możliwość kształcenia magisterskiego na kierunkach: pedagogika, administracja, zarządzanie i marketing, informatyka. Ponadto na uczelni realizuje się projekty związane z regionem mazowieckim, gromadzi zespół uczonych, profesorów z różnych specjalności. Uczelnia otrzymała Certyfikat Zarządzania Jakością ISO 900 oraz akredytację na kierunku zarządzanie i marketing.

Deskryptory TESE: szkolnictwo prywatne, szkolnictwo wyższe, szkoła wyższa, szkoła płatna, szkoła niepubliczna, zarządzanie, zapewnianie jakości
TESE descriptors: private education, higher education, higher education, fee-paying school, private school, management, quality assurance
Publikacje:
  • Kruszewski, Z.P. (2002). Niepaństwowa szkoła wyższa. Jej rozwój i funkcje społeczno-edukacyjne. Rocznik Andragogiczny, 9, 13-24.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"