Abstrakt: |
Przedmiotem badania była rola wyższego szkolnictwa niepublicznego w systemie polskiej edukacji. Założono wstępnie, że wyższe szkolnictwo niepubliczne pełni inne funkcje niż szkolnictwo państwowe. To wpływa na nieco inną strukturę tego typu szkół oraz odmienne zasady pracy. Wybrane cele badania brzmiały następująco: zbadać stan wykształcenia, nauki, kultury, ekonomiki, działalności gospodarczej regionu płockiego, celem poszukiwań dróg doskonalenia rozwoju danych gałęzi w regionie; opracować model niepublicznej szkoły wyższej i możliwość wdrożenia go w regionie płockim; określić warunki i możliwości powstania niepaństwowej szkoły wyższej w regionie. Wykorzystano następujące metody i narzędzia badawcze: dokumenty, obserwację uczestniczącą, wywiady, materiały statystyczne, własne doświadczenie w zakresie organizacji i rozbudowy szkoły. Posłużono się studium przypadku Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica w Płocku. Na podstawie analizy materiałów wyodrębniono dziesięć funkcji szkół niepaństwowych: wzbogacanie sieci szkolnej, rozwinięcie systemu studiów zaocznych i wieczorowych, utrzymanie studentów w regionie, wyławianie talentów naukowych, stworzenie środowiska naukowego w mieście i regionie, tworzenie nowych miejsc pracy, elastyczność w dostosowywaniu się do rynku pracy, realizowanie kształcenia licencjackiego, upowszechnianie nowych form pracy, tworzenie nowej formy relacji między nauczycielem a studentem. W toku badania nad studium przypadku Szkoły Wyższej w Płocku zauważono szereg zmian jakościowych i ilościowych, które przeszła placówka. Okazało się bowiem, że uczelnia z placówki jednokierunkowej stała się szkołą wieloprofilową, ma możliwość kształcenia magisterskiego na kierunkach: pedagogika, administracja, zarządzanie i marketing, informatyka. Ponadto na uczelni realizuje się projekty związane z regionem mazowieckim, gromadzi zespół uczonych, profesorów z różnych specjalności. Uczelnia otrzymała Certyfikat Zarządzania Jakością ISO 900 oraz akredytację na kierunku zarządzanie i marketing. |