BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Niepełnosprawność intelektualna dziecka a jakość związku jego rodziców
Data: październik 2001 – marzec 2002
Badacz: Sylwia Górska, Ewa Pisula
Abstrakt:

Celem badania była analiza porównawcza jakości związku małżeńskiego w ocenie rodziców opiekujących się dziećmi z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym oraz dziećmi zdrowymi. Badaniem objęto 118 osób (w tym 15 małżeństw z dziećmi z umiarkowanym lub znacznym stopniem upośledzenia umysłowego, 13 małżeństw oraz dwie matki dzieci z lekkim stopniem upośledzenia umysłowego, a także 30 małżeństw wychowujących dzieci w normie intelektualnej). Do zebrania materiału posłużono się Skalą Powodzenia Małżeństwa, Skalą Więzi Małżeńskiej, Kwestionariuszem Wsparcia Społecznego oraz Kwestionariuszem Problemów Małżeńskich. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że rodzice dzieci z umiarkowanym lub znacznym stopniem upośledzenia umysłowego oceniali intensywność więzi z partnerem niżej niż pozostali respondenci. Wykazano również, że stopień upośledzenia rozwoju dziecka korelował ze stopniem współrozumienia badanych małżonków (osoby wychowujące dzieci umiarkowanie lub znacznie upośledzone osiągnęły w tym zakresie niższe wyniki od osób wychowujących dzieci z lekkim upośledzeniem i od rodziców dzieci zdrowych). Ponadto w grupie badanych opiekujących się dziećmi z upośledzeniem lekkiego stopnia odnotowano spadek, wraz z długością stażu małżeńskiego, oceny powodzenia związku, intensywności więzi z partnerem, współodczuwania, współrozumienia oraz współdziałania. Dodatkowo zaobserwowano pozytywną korelację między wielkością wsparcia społecznego a satysfakcją z małżeństwa wśród rodziców dzieci upośledzonych w umiarkowanym lub znacznym stopniu.

Deskryptory TESE: niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, dziecko, wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem, rodzice, rodzina, relacje interpersonalne
TESE descriptors: intellectual disability, disability, child, child rearing, childcare, parents, family, interpersonal relations
Publikacje:
  • Pisula, E. i Górska, S. (2002). Niepełnosprawność intelektualna dziecka a jakość związku jego rodziców. Studia Psychologiczne, 4, 87-106.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"