BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciele akademiccy jako popularyzatorzy wiedzy
Data: 1999 – 2001
Badacz: Beata Cyboran
Abstrakt:

Przedmiotem badania była rola nauczyciela akademickiego w popularyzowaniu wiedzy. W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, techniką wywiadu (głównie) z 243 nauczycielami z dziewięciu krakowskich uczelni wyższych: humanistycznych, technicznych i specjalistycznych. W badanej populacji było 106 kobiet oraz 137 mężczyzn. 74 respondentów było profesorami, 22 – doktorami habilitowanymi, 66 – doktorami, 86 – magistrami. Badanych pytano o działania naukowe, dydaktyczne na uczelni oraz poza placówką macierzystą (pozauczelniane: opiniowanie projektów, uczestnictwo w organach o charakterze naukowym, uczestnictwo w radach redakcyjnych czasopism, wykonywanie ekspertyz itp.). Ponadto przeprowadzono wywiady z kierownictwem instytucji oraz organizacji zajmujących się edukacją, przeanalizowano dokumenty i biografie wybitnych polskich uczonych. Podczas badania napotkano trudności związane z niechęcią respondentów do odpowiadania na wybrane albo wszystkie pytania. Pracownicy naukowi bali się, że podane przez nich informacje zostaną wykorzystane w innych celach niż naukowe. Niektórzy tłumaczyli brak odpowiedzi poufnością niektórych informacji. Niemniej okazało się, że blisko 80% badanych angażowało się w naukową oraz dydaktyczną działalność poza uczelnią – najczęściej profesorowie, najrzadziej zaś magistrzy. Stwierdzono ponadto, że częstotliwość zaangażowania zależy od typu uczelni macierzystej pracowników – równoległą działalność dydaktyczną podejmowali przede wszystkim profesorowie i doktorzy habilitowani z uczelni technicznych. Najbardziej aktywni pod względem naukowym (poza uczelnią) byli doktorzy habilitowani z placówek technicznych oraz doktorzy z placówek specjalistycznych. W działalność społeczną – jak się okazało – najintensywniej angażowali się: profesorowie ze szkół humanistycznych, profesorowie i doktorzy habilitowani z uczelni technicznych oraz doktorzy habilitowani i doktorzy z uczelni specjalistycznych. Działalność dydaktyczna poza uczelnią polegała najczęściej na prowadzeniu zajęć dla studentów dziennych, zaocznych i wieczorowych w placówkach innych niż macierzysta, także na szkoleniach, odczytach i prelekcjach. 30,9% respondentów było powoływanych do opiniowania i realizowania projektów. 76,5% badanych należało do stowarzyszeń i organizacji, najczęściej o charakterze naukowym. 24,7% nauczycieli przyznało się do aktywności politycznej (wystąpienia publiczne, konferencje, spotkania i wiece wyborcze).

Deskryptory TESE: uniwersytet, nauczyciel, organizacja, szkolnictwo wyższe, szkoła wyższa
TESE descriptors: universty, teacher, organisation, higher education, higher education
Publikacje:
  • Cyboran, B. (2008). Nauczyciele akademiccy a popularyzacja wiedzy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"