Abstrakt: |
Badanie sondażowe, którym objęto ponad 100-osobową grupę nauczycieli studiujących zaocznie w Wyższej Szkole Rolniczo-Pedagogicznej w Siedlcach, miało na celu poznanie ich oczekiwań związanych z reformą oświaty. Badani zostali poproszeni o pisemną wypowiedź na temat: Jakich zmian oczekuję w oświacie. Wyniki badania ujawniły, że nauczyciele źle oceniają system edukacyjny w Polsce. Wśród oczekiwań o charakterze ogólnym pojawiło się zmniejszenie roli i znaczenia zasadniczych szkół zawodowych, które powinny ulec likwidacji lub ilościowej redukcji. Postulowano podniesienie poziomu wykształcenia ogólnego np. poprzez wydłużenie czasu nauki szkolnej do 10 lat lub podzielenie szkoły średniej na dwa etapy – kształcenie ogólne (dwa, trzy lata) oraz profilowanie zawodowe (dwa następne lata). Krytycznie oceniono podporządkowanie szkół samorządom gminnym. Do najbardziej ogólnych oczekiwań należało sprawienie, by szkoła była miejscem, do którego dzieci chciałyby chętnie przychodzić i którego by się nie bały, miejscem pozwalającym na rozwinięcie ich zainteresowań, dobrze wyposażonym i estetycznie urządzonym. Postulowano również zwiększenie opieki medycznej nad szkołami. Wśród oczekiwań związanych z programem kształcenia najbardziej rozpowszechnionym było ograniczenie treściowe przeładowanych programów, szczególnie w nauczaniu początkowym. Zmiany programowe powinny zdaniem badanych wykraczać poza ograniczanie liczby godzin przeznaczanych na poszczególne przedmioty i obejmować również aspekt jakościowej treści kształcenia. Proponowano zwiększenie liczby zajęć w klasach I-III oraz wprowadzenie profilowania już w klasie piątej szkoły podstawowej, zwiększenie liczby lekcji wychowania fizycznego do 3-5 godzin tygodniowo, ograniczenie lekcje religii. Nauka języków obcych powinna zdaniem nauczycieli rozpoczynać się jak najwcześniej, np. w klasie drugiej szkoły podstawowej. Ponadto w szkole powinien być czas na pracę pozalekcyjną. Badani krytykowali zbyt dużą liczbę podręczników do poszczególnych przedmiotów, mimo że dzięki temu mieli możliwość wyboru najlepszego. W opinii respondentów wspomniany nadmiar powoduje zbyt wielkie zamieszanie i zmiany w stosowanych podręcznikach, które często stanowią część całego cyklu nauczania. Ponadto młodsze dzieci nie mogły korzystać z podręczników starszych kolegów. Nauczyciele czuli się ponadto ograniczani w prawach przy jednoczesnym wzroście wymogów. Częste kontrole i oceny nie współgrały z niskim wynagrodzeniem w tym zawodzie. Oczekiwano również lepszej współpracy szkoły z rodzicami oraz większych środków finansowych do dyspozycji szkoły. |