BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Oczekiwania nauczycieli wychowania fizycznego wobec szkoły jako miejsca pracy
Instytucja:
Data: listopad 2006 – czerwiec 2007
Badacz: Małgorzata Zalewska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: 1) Czy nauczyciele wychowania fizycznego różnych typów szkół mają takie same oczekiwania wobec swoich miejsc pracy? 2) Czy szkoła umożliwia nauczycielom wychowania fizycznego odpowiednią samorealizację zawodową? 3) Czy szkoła jest sprzyjającym środowiskiem życia i pracy dla nauczycieli wychowania fizycznego? 4) Jakie potrzeby mają nauczyciele w związku z własnym rozwojem zawodowym? 5) Jakie poczucie własnej wartości mają nauczyciele wychowania fizycznego? 6) Jaki związek zachodzi między warunkami pracy a poziomem zadowolenia nauczycieli z wykonywanego zawodu? Do zgromadzenia materiału badawczego zastosowano metodę sondażu (w tym ankiety: Szkoła – moje miejsce pracy, moje miejsce życia oraz Moje oczekiwania wobec szkoły jako miejsca pracy), a także analizę dokumentów. W trakcie trwania projektu badawczego przeprowadzono badania pilotażowe (listopad 2006) oraz badania właściwe (od stycznia do czerwca 2007). Próbę stanowiło łącznie 400 nauczycieli (w tym 224 kobiety oraz 176 mężczyzn) pracujących w losowo wybranych 111 szkołach w Warszawie. Średnia wieku respondentów wyniosła 39,8 roku, a średnia stażu pracy – 14,9. 64% ankietowanych nie zmieniłoby swojej decyzji o wyborze kierunku studiów. Zgodność pracy z posiadanymi kwalifikacjami jest zdaniem 47% pedagogów bardzo ważnym, a dla 43,8% ważnym aspektem pracy zawodowej. Wśród plusów wykonywanego zawodu najczęściej wymieniano możliwość pracy z dziećmi i młodzieżą (91,3%), entuzjazm uczniów (91%), widoczne efekty pracy (88,2%), a także stabilność pracy (92,4%) oraz długie wakacje (77,8%). Ponadto okazało się, że prawie połowa respondentów (49,5%) odpowiedziała negatywnie na pytanie o możliwość zmiany miejsca pracy. Wśród osób rozważających podjęcie innego zawodu większość stanowili najmłodsi nauczyciele – kontraktowi oraz stażyści (25,8%). Według 52% badanych praca nauczyciela wychowania fizycznego jest stresująca, a 46% ankietowanych określiło prestiż swojego zawodu jako przeciętny.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, postawa wobec szkoły, postawa, kompetencje, kwalifikacje pedagogiczne, zawód nauczyciela, nauczyciel, samoocena
TESE descriptors: physical education, attitude towards school, attitude, competence, teaching qualification, teaching profession, teacher, self-evaluation
Publikacje:
  • Zalewska, M. (2012). Oczekiwania nauczycieli wychowania fizycznego wobec szkoły jako miejsca pracy. Roczniki Naukowe Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego i Turystyki w Białymstoku, 8, 152-159.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"