Tytuł badania: |
Oczekiwania osób uczących się wobec nauczyciela |
Instytucja: |
|
Data: |
1999 |
Badacz: |
Danuta Wiśniewska |
Abstrakt: |
Celem badania było rozpoznanie oczekiwań studentów wobec nauczyciela prowadzącego zajęcia konwersacyjne w języku angielskim. W badaniu wzięły udział 64 osoby. Byli to studenci pierwszego roku lingwistyki stosowanej. Badanie polegało na zebraniu studenckich wypowiedzi na wymieniony wyżej temat. Najpierw studenci dyskutowali ze sobą w grupach, następnie zapisywali rezultaty swoich rozmów. Łącznie do analizy zebrano wypowiedzi 16 grup (każda z nich składała się z zespołu czteroosobowego). W wyniku analizy pisemnych wypowiedzi studentów wyłoniono najczęstsze postulaty względem nauczyciela. Wśród nich były takie jak: dobry kontakt ze studentami (12 grup), zainteresowanie studentów przedmiotem (8 grup) czy zachęcenie do nauki (6 grup). Zanalizowano także oczekiwania studentów wobec siebie. Do najistotniejszych można zaliczyć: własną aktywność w trakcie zajęć (9 grup) czy uzyskanie pomocy w wybieraniu tematów (6 grup). Wniosek z badania jest następujący: część oczekiwań uczących się (głównie natury psychologiczno-społecznej) znajduje pokrycie w założeniach nauczania autonomicznego. |
Deskryptory TESE: |
student, postawa, nauczyciel, zachowania, autonomia, język nauczania, angielski |
TESE descriptors: |
student, attitude, teacher, behaviour, autonomy, teaching language, English |
Publikacje: |
- Wiśniewska, D. (2001). Oczekiwania osób uczących się wobec nauczyciela. Neofilolog, 20, 58-63.
|