Abstrakt: |
Celem badania było poznanie motywów wyboru trzyletniej szkoły pielęgniarstwa oraz zawodu pielęgniarki. Ankietą objęto 385 słuchaczy pierwszego semestru wszystkich trzyletnich szkół pielęgniarstwa z wyjątkiem szkoły wrocławskiej. Próba stanowiła 86,3% populacji słuchaczy rozpoczynających naukę w zimowym semestrze roku szkolnego 1997/98. Większość badanych dokonała prawidłowego wyboru szkoły i zawodu, co najlepiej ukazywały motywy przedmiotowe (zewnętrzne i wewnętrzne) wskazywane przez badanych (szkoła – 68,4%, zawód – 64,9%). Co charakterystyczne, przy wyborze szkoły decydowały bardziej motywy zewnętrzne, tak przedmiotowe, jak i podmiotowe (70,2%), natomiast przy wyborze zawodu dominowały motywy wewnętrzne (74,6%), co sugerowało że wybór zawodu był pierwotny i bardziej osobisty w stosunku do wyboru konkretnej szkoły. Szczególnie ważną rolę pełniły wewnętrzne motywy ogólne w postaci chęci niesienia pomocy innym oraz pogłębiania swojej wiedzy i zdobycia wyższego niż dotychczasowe wykształcenia. Na pierwszym i drugim miejscu w hierarchii wskazań przedmiotowych motywów wyboru zawodu znalazły się również chęć kontaktu z ludźmi związanymi z medycyną (zewnętrzne) oraz chęć wyboru zawodu pielęgniarki (wewnętrzne). Dla ukierunkowanych zawodowo kandydatów do szkół duże znaczenie miały również praktyczność szkoły, jej prestiż oraz wysoki poziom nauczania. Choć wybór szkoły i zawodu został przez większość badanych dokonany prawidłowo, 31,2% nie było pewnych tego wyboru, 30,5% byłoby skłonnych do modyfikacji swoich planów życiowych, a 45,3% było w tej sytuacji niezdecydowanych. 20,8% respondentów wybrało daną szkołę, bo nie dostało się do innej, 9,9% znalazło się w badanych szkołach przez przypadek. Wśród przedmiotowych motywów wyboru szkoły dominowała chęć ukończenia wyższej szkoły zawodowej oraz uzyskania tytułu licencjata. Stwierdzono znaczne regionalne zróżnicowanie w strukturze i hierarchii motywów wyboru szkoły i zawodu. Dotyczyło to zarówno motywów pozytywnych (np. prestiż szkoły), jak i negatywnych (np. niedostanie się do innych szkół). Najtrafniejszy nabór słuchaczy miały szkoły duże. |