BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Motywy wyboru trzyletniej szkoły pielęgniarstwa i zawodu pielęgniarki
Data: październik 1997 – listopad 1997
Badacz: Z. Sirojć
Abstrakt:

Celem badania było poznanie motywów wyboru trzyletniej szkoły pielęgniarstwa oraz zawodu pielęgniarki. Ankietą objęto 385 słuchaczy pierwszego semestru wszystkich trzyletnich szkół pielęgniarstwa z wyjątkiem szkoły wrocławskiej. Próba stanowiła 86,3% populacji słuchaczy rozpoczynających naukę w zimowym semestrze roku szkolnego 1997/98. Większość badanych dokonała prawidłowego wyboru szkoły i zawodu, co najlepiej ukazywały motywy przedmiotowe (zewnętrzne i wewnętrzne) wskazywane przez badanych (szkoła – 68,4%, zawód – 64,9%). Co charakterystyczne, przy wyborze szkoły decydowały bardziej motywy zewnętrzne, tak przedmiotowe, jak i podmiotowe (70,2%), natomiast przy wyborze zawodu dominowały motywy wewnętrzne (74,6%), co sugerowało że wybór zawodu był pierwotny i bardziej osobisty w stosunku do wyboru konkretnej szkoły. Szczególnie ważną rolę pełniły wewnętrzne motywy ogólne w postaci chęci niesienia pomocy innym oraz pogłębiania swojej wiedzy i zdobycia wyższego niż dotychczasowe wykształcenia. Na pierwszym i drugim miejscu w hierarchii wskazań przedmiotowych motywów wyboru zawodu znalazły się również chęć kontaktu z ludźmi związanymi z medycyną (zewnętrzne) oraz chęć wyboru zawodu pielęgniarki (wewnętrzne). Dla ukierunkowanych zawodowo kandydatów do szkół duże znaczenie miały również praktyczność szkoły, jej prestiż oraz wysoki poziom nauczania. Choć wybór szkoły i zawodu został przez większość badanych dokonany prawidłowo, 31,2% nie było pewnych tego wyboru, 30,5% byłoby skłonnych do modyfikacji swoich planów życiowych, a 45,3% było w tej sytuacji niezdecydowanych. 20,8% respondentów wybrało daną szkołę, bo nie dostało się do innej, 9,9% znalazło się w badanych szkołach przez przypadek. Wśród przedmiotowych motywów wyboru szkoły dominowała chęć ukończenia wyższej szkoły zawodowej oraz uzyskania tytułu licencjata. Stwierdzono znaczne regionalne zróżnicowanie w strukturze i hierarchii motywów wyboru szkoły i zawodu. Dotyczyło to zarówno motywów pozytywnych (np. prestiż szkoły), jak i negatywnych (np. niedostanie się do innych szkół). Najtrafniejszy nabór słuchaczy miały szkoły duże.

Deskryptory TESE: dydaktyka, wybór studiów, zdrowie, motywacja, wybór kierunku kształcenia zawodowego
TESE descriptors: didactics, choice of studies, health, motivation, choice of training
Publikacje:
  • Sirojć, Z. (1998). Motywy wyboru trzyletniej szkoły pielęgniarstwa i zawodu pielęgniarki. Pielęgniarstwo 2000, 3-4, 35-37.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"