BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Motywy wyboru studiów psychologicznych: orientacje wobec studiów i zawodu
Instytucja:
Data: 1998
Badacz: Piotr Gasparski, Krystyna Skarżyńska
Abstrakt:

Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Kiedy młodzi ludzie decydują o wyborze psychologii jako kierunku studiów? Jakie czynniki biorą pod uwagę, podejmując tę decyzję? Pytano respondentów także o oczekiwania wobec studiów psychologicznych, wyobrażenia na temat zawodu psychologa i plany dotyczące przyszłej pracy. W badaniu uczestniczyli wszyscy studenci pierwszego roku w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej, którzy pojawili się na jednym z pierwszych wykładów w roku akademickim 1998/1999. W badaniu wzięło również udział kilkudziesięciu studentów pierwszego roku psychologii z Uniwersytetu Opolskiego oraz studentów pedagogiki z Uniwersytetu Warszawskiego i Wydziału Humanistycznego Wyższej Szkoły Humanistycznej w Pułtusku. W artykule prezentowane są wyniki odnoszące się jedynie do studentów SWPS. Według hierarchii wskazań do najważniejszych czynników mających wpływ na decyzję o studiowaniu respondenci zaliczyli: lektury, filmy i programy RTV, kontakty z zawodowymi psychologiami, opinie przyjaciół i kolegów, sugestie, rady, tradycje rodzinne oraz opinie nauczycieli albo szkoły. Motywy samorealizacji okazały się silniejsze w przypadku studentów psychologii międzykulturowej niż wśród respondentów studiujących na innych specjalizacjach. Płeć nie różnicowała motywów studiowania. Ogólnie do najważniejszych aspektów studiowania i wykonywania zawodu studenci zaliczyli: możliwość rozwijania własnych zainteresowań, możliwość rozwijania własnych zdolności, chęć poznania ciekawych ludzi, pewność zatrudnienia po studiach, dobre zarobki i prestiż zawodu (kolejność według częstotliwości wskazań). Motyw sukcesu zawodowego i motyw samorealizacji wyjaśniały 59% wariancji wszystkich ocen.

Deskryptory TESE: motywacja, wybór studiów, psychologia, student, przejście ze szkoły średniej do wyższej
TESE descriptors: motivation, choice of studies, psychology, student, transition from upper secondary to higher education
Publikacje:
  • Skarżyńska, K. i Gasparski, P. (2001). Motywy wyboru studiów psychologicznych: orientacje wobec studiów i zawodu. Przegląd Psychologiczny, 4, 445-461.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"