Abstrakt: |
Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Kiedy młodzi ludzie decydują o wyborze psychologii jako kierunku studiów? Jakie czynniki biorą pod uwagę, podejmując tę decyzję? Pytano respondentów także o oczekiwania wobec studiów psychologicznych, wyobrażenia na temat zawodu psychologa i plany dotyczące przyszłej pracy. W badaniu uczestniczyli wszyscy studenci pierwszego roku w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej, którzy pojawili się na jednym z pierwszych wykładów w roku akademickim 1998/1999. W badaniu wzięło również udział kilkudziesięciu studentów pierwszego roku psychologii z Uniwersytetu Opolskiego oraz studentów pedagogiki z Uniwersytetu Warszawskiego i Wydziału Humanistycznego Wyższej Szkoły Humanistycznej w Pułtusku. W artykule prezentowane są wyniki odnoszące się jedynie do studentów SWPS. Według hierarchii wskazań do najważniejszych czynników mających wpływ na decyzję o studiowaniu respondenci zaliczyli: lektury, filmy i programy RTV, kontakty z zawodowymi psychologiami, opinie przyjaciół i kolegów, sugestie, rady, tradycje rodzinne oraz opinie nauczycieli albo szkoły. Motywy samorealizacji okazały się silniejsze w przypadku studentów psychologii międzykulturowej niż wśród respondentów studiujących na innych specjalizacjach. Płeć nie różnicowała motywów studiowania. Ogólnie do najważniejszych aspektów studiowania i wykonywania zawodu studenci zaliczyli: możliwość rozwijania własnych zainteresowań, możliwość rozwijania własnych zdolności, chęć poznania ciekawych ludzi, pewność zatrudnienia po studiach, dobre zarobki i prestiż zawodu (kolejność według częstotliwości wskazań). Motyw sukcesu zawodowego i motyw samorealizacji wyjaśniały 59% wariancji wszystkich ocen. |