Abstrakt: |
Celem badania był jakościowy opis motywów kierujących studentami w wyborze studiów psychologicznych oraz określenie różnicującego wpływu płci, wieku, miejsca zamieszkania i typu ukończonej szkoły na motywację respondentów. W badaniu wykorzystano kwestionariusz w opracowaniu M. Wójtowicz-Dackiej. Badaniem objęto 160 kandydatów na studia psychologiczne na Akademii Bydgoskiej w latach 2000 i 2003. Wiek badanych mieścił się w przedziale 18-23 lat ze średnią wynoszącą 18,9. Do analizy zakwalifikowano 124 poprawnie wypełnione ankiety. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że młodzież kierowała się w decyzji dotyczącej wyboru kierunku studiów motywami pełnymi, heterostatycznymi (wzrostowymi), wewnętrznymi i specyficznymi, co potwierdziło hipotezę badawczą w zakresie rodzaju motywów kierujących kandydatami na studia. Nie potwierdzono natomiast hipotezy o dominującej roli motywów specyficznych, czyli rodzaju charakterystycznego dla studiów psychologicznych. Studenci w dużym stopniu akceptowali również motywy pełne i wewnętrzne, w tym bardziej świadome podejście do studiów i zawodu. Istotna okazała się również rola motywów heterostatycznych (wzrostowych), które miały swój wyraz w wysokich aspiracjach (zdobycie wyższego wykształcenia, uzyskanie wysokich kompetencji zawodowych) oraz ambicjach (wykazywanie własnej inicjatywy). W pewnym stopniu potwierdzono również hipotezę o różnicującej roli wieku badanych – im byli oni młodsi, tym częściej wskazywali na motywy niespecyficzne (przypadek, korzystanie z życia studenckiego) i ochronne (wybór uczelni ze względu na przyjaciół, łatwość dostania się na uczelnię). Różnicujący wpływ miejsca zamieszkania ujawnił się wyłącznie w przypadku motywów zewnętrznych – rodzinnych. Im mniejsza była miejscowość zamieszkania badanych, tym częściej swoją decyzję konsultowali z rodzicami, nauczycielami i psychologami oraz tym bardziej liczyli się z naciskami rodziców lub tradycjami rodzinnymi. |