BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Motywy wyboru studiów psychologicznych
Data: [2004]
Badacz: Beata Czerwińska-Małkowska, Małgorzata Wójtowicz-Dacka
Abstrakt:

Celem badania był jakościowy opis motywów kierujących studentami w wyborze studiów psychologicznych oraz określenie różnicującego wpływu płci, wieku, miejsca zamieszkania i typu ukończonej szkoły na motywację respondentów. W badaniu wykorzystano kwestionariusz w opracowaniu M. Wójtowicz-Dackiej. Badaniem objęto 160 kandydatów na studia psychologiczne na Akademii Bydgoskiej w latach 2000 i 2003. Wiek badanych mieścił się w przedziale 18-23 lat ze średnią wynoszącą 18,9. Do analizy zakwalifikowano 124 poprawnie wypełnione ankiety. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że młodzież kierowała się w decyzji dotyczącej wyboru kierunku studiów motywami pełnymi, heterostatycznymi (wzrostowymi), wewnętrznymi i specyficznymi, co potwierdziło hipotezę badawczą w zakresie rodzaju motywów kierujących kandydatami na studia. Nie potwierdzono natomiast hipotezy o dominującej roli motywów specyficznych, czyli rodzaju charakterystycznego dla studiów psychologicznych. Studenci w dużym stopniu akceptowali również motywy pełne i wewnętrzne, w tym bardziej świadome podejście do studiów i zawodu. Istotna okazała się również rola motywów heterostatycznych (wzrostowych), które miały swój wyraz w wysokich aspiracjach (zdobycie wyższego wykształcenia, uzyskanie wysokich kompetencji zawodowych) oraz ambicjach (wykazywanie własnej inicjatywy). W pewnym stopniu potwierdzono również hipotezę o różnicującej roli wieku badanych – im byli oni młodsi, tym częściej wskazywali na motywy niespecyficzne (przypadek, korzystanie z życia studenckiego) i ochronne (wybór uczelni ze względu na przyjaciół, łatwość dostania się na uczelnię). Różnicujący wpływ miejsca zamieszkania ujawnił się wyłącznie w przypadku motywów zewnętrznych – rodzinnych. Im mniejsza była miejscowość zamieszkania badanych, tym częściej swoją decyzję konsultowali z rodzicami, nauczycielami i psychologami oraz tym bardziej liczyli się z naciskami rodziców lub tradycjami rodzinnymi.

Deskryptory TESE: psychologia, student, szkoła wyższa, wybór studiów, motywacja
TESE descriptors: psychology, student, higher education, choice of studies, motivation
Publikacje:
  • Wójtowicz-Dacka, M. i Czerwińska-Małkowska, B. (2004). Motywy wyboru studiów psychologicznych. Edukacja, 4, 55-66.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"