BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Motywy wyboru zawodu a pełnienie roli nauczyciela
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Janusz Jaworski, Grażyna Kosiba, Eligiusz Madejski
Abstrakt:

Celem badania było ukazanie sposobów pełnienia roli nauczyciela, a także weryfikacja motywów wyboru przez nich zawodu. W badaniu wykorzystano metodologię sondażu diagnostycznego. Łącznie w badaniu wzięły udział 223 osoby z 89 szkół różnego typu (181 kobiet i 42 mężczyzn). W badaniu zastosowano dobór losowy, wielostopniowy. Narzędziem badawczym był kwestionariusz PRN (oprac. Rubacha). Dane pozyskane z badania poddano analizie statystycznej (statystyka chi-kwadrat). Wyniki badania pokazały pierwszoplanowe motywy wyboru zawodu w deklaracjach badanych nauczycieli. Były to motywy: pozytywne (61,4%), ambiwalentne (16,2%), neutralne (3,6%), negatywne (18,8%). Standard pełnienia roli nauczyciela przedstawiał się następująco: wysoki (35,9%), średni (37,7%), niski (26,4%). Badanie dowiodło, że większość nauczycieli swoją rolę zawodową traktuje jako przedmiotowy i adaptacyjny standard działań edukacyjnych.

Autorskie słowa kluczowe: standardy roli, rola nauczyciela, motywy wyboru zawodu
Author's Keywords: standards of performing role, teacher's role, reasons for choosing professions
Deskryptory TESE: motywacja, zawód nauczyciela, ankieta, nauczyciel, praca
TESE descriptors: motivation, teaching profession, questionnaire, teacher, labour
Publikacje:
  • Kosiba, G., Madejski, E. i Jaworski, J. (2014). Motywy wyboru zawodu a pełnienie roli nauczyciela. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 67(3), 75-87.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"