Abstrakt: |
Celem badania było ukazanie sposobów pełnienia roli nauczyciela, a także weryfikacja motywów wyboru przez nich zawodu. W badaniu wykorzystano metodologię sondażu diagnostycznego. Łącznie w badaniu wzięły udział 223 osoby z 89 szkół różnego typu (181 kobiet i 42 mężczyzn). W badaniu zastosowano dobór losowy, wielostopniowy. Narzędziem badawczym był kwestionariusz PRN (oprac. Rubacha). Dane pozyskane z badania poddano analizie statystycznej (statystyka chi-kwadrat). Wyniki badania pokazały pierwszoplanowe motywy wyboru zawodu w deklaracjach badanych nauczycieli. Były to motywy: pozytywne (61,4%), ambiwalentne (16,2%), neutralne (3,6%), negatywne (18,8%). Standard pełnienia roli nauczyciela przedstawiał się następująco: wysoki (35,9%), średni (37,7%), niski (26,4%). Badanie dowiodło, że większość nauczycieli swoją rolę zawodową traktuje jako przedmiotowy i adaptacyjny standard działań edukacyjnych. |