BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Specyfika depresji a trudności w uczeniu się młodzieży gimnazjalnej
Instytucja:
Data: 2004 – 2006
Badacz: Piotr Gindrich, Anna Wiatrowska
Abstrakt:

Przedmiotem badania było ustalenie specyfiki depresji badanych gimnazjalistów. Sformułowano cztery główne problemy: Jaka jest struktura czynnikowa Inwentarza Depresji Becka, uwzględniając wyniki uzyskane przez badanych? Jaki jest poziom depresji w odczuciu młodzieży z trudnościami w uczeniu się i bez takich trudności? Czy płeć badanych różnicuje odczuwanie przez nich emocji o charakterze depresyjnym? Czy płeć i obecność trudności w uczeniu się u badanych ma związek z odczuwaniem przez nich emocji o charakterze depresyjnym? Próbę badawczą stanowiło 55 uczniów z Państwowego Gimnazjum nr 9 w Lublinie, którzy wypełniali Inwentarz Depresji Becka, oraz ich nauczyciele, którzy wzięli udział w Teście 6 Pytań. Na podstawie wyników wyłoniono dwie grupy badanych uczniów: ujawniających trudności w uczeniu się (29 osób) i nieujawniających powyższych objawów (26 osób). Stwierdzono, że poziom depresji w percepcji badanej młodzieży w obu grupach nie różni się, co mogło być spowodowane zaburzeniami rozpoznawania emocji przez uczniów mających trudności w uczeniu się. Istotną statystycznie różnicę zauważono w zakresie percepcji poziomu nasilenia symptomów depresji między dziewczętami i chłopcami niemającymi trudności w uczeniu się (w obszarze czynnika trzeciego Inwentarza Depresji Becka – melancholii). Przyjęto, że silne poczucie smutku, niezadowolenie z siebie i negatywne antycypowanie przyszłości dziewcząt mogło wynikać z wrodzonych różnic w zakresie wartości przypisywanych określonym osiągnięciom.

Deskryptory TESE: młodzież, trudności w nauce, relacje interpersonalne, gimnazjum, ocena wewnętrzna
TESE descriptors: youth, learning difficulty, interpersonal relations, lower secondary, internal evaluation
Publikacje:
  • Wiatrowska, A. i Gindrich, P. (2007). Specyfika depresji a trudności w uczeniu się młodzieży gimnazjalnej. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 20, 137-150.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"