BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Specyfika formułowania planów krótkoterminowych w okresie dorastania
Instytucja:
Data: 2004
Badacz: Kinga Dziwańska
Abstrakt:

Przedmiotem badania był proces formułowania planów krótkoterminowych (do pół roku) przez młodzież (w zależności od jej wieku) oraz specyfika tego procesu, uzależniona od wieku respondentów. Założono wstępnie, że Proces formułowania planów krótkoterminowych przez młodzież ma określony charakter w zależności od jej wieku. Przewidywano bowiem, że starsza młodzież będzie miała plany bardziej konkretne i precyzyjne, a także że będzie stosowała bardziej zaawansowane strategie planowania (np. w postaci notatek, zbierania informacji). W badaniu wzięło udział 300 respondentów z Warszawy, w tym 140 gimnazjalistów (wiek: 15 lat) i 160 licealistów (wiek: 18 lat). Do zebrania materiału wykorzystano autorski kwestionariusz Planowanie Przyszłości. Plany krótkoterminowe, tj. związane z nauką, wakacjami, sportem, miłością, przyjaźnią, pomaganiem i pracą wakacyjną, formułowało 81% gimnazjalistów i 73% licealistów. Uczniowie gimnazjów częściej niż pozostali mieli plany dotyczące sportu i przyjaźni, natomiast licealiści częściej niż gimnazjaliści snuli krótkoterminowe plany związane z pracą wakacyjną. Okazało się ponadto, że młodzież licealna dysponowała bardziej skonkretyzowanymi planami krótkoterminowymi; gimnazjaliści mieli plany bardziej ogólne. W ciągu kilku minut plany krótkoterminowe opracowywało 35% gimnazjalistów i 28% licealistów. 76% uczniów gimnazjum i 84% liceum deklarowało, że mają plany na najbliższą przyszłość. Bardziej zaawansowanych strategii planowania, tj. notatek, kalendarzy, używało 29% gimnazjalistów i 43% licealistów. Istotną różnicę stwierdzono między obiema grupami wiekowymi pod względem zbierania informacji. Określone działania do realizacji planu krótkoterminowego zamierzało podjąć 82% gimnazjalistów i 77% licealistów.

Autorskie słowa kluczowe: plan, planowanie, perspektywa czasowa
Author's Keywords: plan, planning, time perspective
Deskryptory TESE: planowanie, planowanie edukacji, planowanie wakacji, młodzież, zachowania społeczne
TESE descriptors: planning, educational planning, staggering of holidays, youth, social behaviour
Publikacje:
  • Dziwańska, K. (2009). Specyfika formułowania planów krótkoterminowych w okresie dorastania – wyniki badań. Psychologia Rozwojowa, 1, 61-70.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"