Abstrakt: |
Przedmiotem badania był proces formułowania planów krótkoterminowych (do pół roku) przez młodzież (w zależności od jej wieku) oraz specyfika tego procesu, uzależniona od wieku respondentów. Założono wstępnie, że Proces formułowania planów krótkoterminowych przez młodzież ma określony charakter w zależności od jej wieku. Przewidywano bowiem, że starsza młodzież będzie miała plany bardziej konkretne i precyzyjne, a także że będzie stosowała bardziej zaawansowane strategie planowania (np. w postaci notatek, zbierania informacji). W badaniu wzięło udział 300 respondentów z Warszawy, w tym 140 gimnazjalistów (wiek: 15 lat) i 160 licealistów (wiek: 18 lat). Do zebrania materiału wykorzystano autorski kwestionariusz Planowanie Przyszłości. Plany krótkoterminowe, tj. związane z nauką, wakacjami, sportem, miłością, przyjaźnią, pomaganiem i pracą wakacyjną, formułowało 81% gimnazjalistów i 73% licealistów. Uczniowie gimnazjów częściej niż pozostali mieli plany dotyczące sportu i przyjaźni, natomiast licealiści częściej niż gimnazjaliści snuli krótkoterminowe plany związane z pracą wakacyjną. Okazało się ponadto, że młodzież licealna dysponowała bardziej skonkretyzowanymi planami krótkoterminowymi; gimnazjaliści mieli plany bardziej ogólne. W ciągu kilku minut plany krótkoterminowe opracowywało 35% gimnazjalistów i 28% licealistów. 76% uczniów gimnazjum i 84% liceum deklarowało, że mają plany na najbliższą przyszłość. Bardziej zaawansowanych strategii planowania, tj. notatek, kalendarzy, używało 29% gimnazjalistów i 43% licealistów. Istotną różnicę stwierdzono między obiema grupami wiekowymi pod względem zbierania informacji. Określone działania do realizacji planu krótkoterminowego zamierzało podjąć 82% gimnazjalistów i 77% licealistów. |