BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sposoby komunikacji osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
Instytucja:
Data: marzec 2010 – maj 2010
Badacz: Barbara Marcinkowska
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie: jakie sposoby komunikacji stosowane są przez osoby dorosłe z głębszą niepełnosprawnością. W badaniu rozważano dwie sytuacje komunikacyjne: propozycję interakcji ze strony innej osoby, przerwanie interakcji. Badaniem objęto 200 osób (w tym: 100 osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną oraz 100 z niepełnosprawnością umiarkowaną i znaczną) przebywających w placówkach prowadzonych przez Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym w Przemyślu, Tarnowie, Warszawie, Krośnie i Jeleniej Górze. Średnia wieku badanych wyniosła 26 lat i sześć miesięcy. Kwestionariusz wypełniały osoby prowadzące rehabilitację lub wspierające osoby z niepełnosprawnością (dobra znajomość osoby z niepełnosprawnością była warunkiem uczestnictwa w badaniu). W wyniku badania stwierdzono, że osoby z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną stosują zróżnicowane sposoby komunikacji. Zweryfikowano też trzy hipotezy: czynnikiem różnicującym sposób komunikacji osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną jest rodzaj relacji (badania potwierdziły, że w relacjach nieformalnych częściej niż w relacjach formalnych respondenci stosowali niestosowne i nieskuteczne sposoby komunikacji); czynnikiem różnicującym sposób komunikacji osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną jest rodzaj sytuacji komunikacyjnej (częściowo potwierdzono, że w sytuacji inicjowania badani wykorzystywali stosowne i skuteczne sposoby komunikacji częściej niż w przypadku przerwania interakcji); czynnikiem różnicującym sposób komunikacji jest stopień niepełnosprawności intelektualnej (częściowo dowiedziono, że osoby z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością w kontakcie z dorosłym stosowały stosowne sposoby komunikacji częściej niż osoby z głęboką niepełnosprawnością).

Autorskie słowa kluczowe: komunikacja, sposoby komunikacji, style komunikacji, głębsza niepełnosprawność intelektualna
Author's Keywords: communication, communication methods, communication styles, profound intellectual disabilities
Deskryptory TESE: niepełnosprawność intelektualna, relacje interpersonalne, komunikacja werbalna, kompetencje społeczne, umiejętności komunikowania się
TESE descriptors: intellectual disability, interpersonal relations, verbal communication, social competences, communicative competences
Publikacje:
  • Marcinkowska, B. (2012). Sposoby komunikacji osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 14, 362-380.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"