BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sposoby motywowania uczniów do nauki stosowane przez rodziców i nauczycieli
Data: [2009]
Badacz: Małgorzata Głoskowska-Sołdatow
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy sposobów motywowania uczniów przez nauczycieli i rodziców oraz skonfrontowania ich z rodzajem motywacji przejawianej przez uczniów. Ankietą objęto 60 uczniów klas I-III oraz ich nauczycieli (30 osób) i rodziców. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że większość uczniów przejawiała motywację zewnętrzną do nauki. Wykazano, że motywacja zewnętrzna typu introjekcja występowała u większej liczby dziewcząt niż chłopców. Z kolei motywację wewnętrzną typu identyfikacja odnotowano u zaledwie 6% ogółu respondentów (jednocześnie zaobserwowano, że tylko chłopcy charakteryzowali się motywacją wewnętrzną do nauki). Niski poziom motywacji wewnętrznej wytłumaczono czynnikami stosowanymi przez rodziców oraz nauczycieli (zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami tylko nieliczne odwoływały się do uczucia satysfakcji, radości z samego działania czy poczucia sprawstwa i wpływu na swoją pracę). Ustalono, że do najwyżej ocenionych oddziaływań motywacyjnych badani nauczyciele zaliczyli m.in.: czynniki oparte na relacjach interpersonalnych, zaangażowanie w sprawy dziecka, organizację pracy dziecka czy stosowanie pozytywnych wzmocnień. W grupie rodziców wysokie miejsce również zajęły czynniki oparte na relacjach interpersonalnych oraz zaangażowanie. Ponadto wskazano użyteczność zdobytej wiedzy, posługiwanie się własnym przykładem, a także organizację pracy dziecka.

Deskryptory TESE: motywacja, uczeń, uczenie się, proces uczenia się, rodzice, nauczyciel
TESE descriptors: motivation, pupil, learning, learning process, parents, teacher
Publikacje:
  • Głoskowska-Sołdatow, M. (2011). Sposoby motywowania uczniów do nauki stosowane przez rodziców i nauczycieli. W: J. Bonar (red.), Nauczyciel wczesnej edukacji. Oczekiwania społeczne i praktyka edukacyjna (s. 264-280). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"