BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje społeczne a bezradność szkolna gimnazjalistów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Instytucja:
Data: 2009 – 2010
Badacz: Beata Rola
Abstrakt:

Przedmiotem badania było ustalenie związku między poziomem kompetencji społecznych a bezradnością szkolną młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Rozpatrywano bezradność oraz style nauczania jako czynniki modyfikujące poziom kompetencji społecznych (główna hipoteza). W badaniu wykorzystano Kwestionariusz Kompetencji Społecznych (KKS) Anny Matczak, Skróconą Skalę Bezradności Intelektualnej, Skalę Motywacji Wewnętrznej (wersję zmodyfikowaną), Skalę Stymulowania Rozumienia (wersję zmodyfikowaną), Skalę Zagrożenia Psychologicznego (wersję zmodyfikowaną). Style nauczania zbadano za pomocą Kwestionariusza Zachowań Nauczyciela G. Sędka. Próbę badawczą stanowiło 294 gimnazjalistów z lekką niepełnosprawnością intelektualną z gimnazjów integracyjnych (144 uczniów) i z gimnazjów specjalnych (150 uczniów) z Warszawy oraz miejscowości podwarszawskich. Analiza wyników pozwoliła stwierdzić, że ani typ (szkoła integracyjna czy specjalna), ani lokalizacja placówki edukacyjnej (Warszawa czy okoliczne miejscowości) nie miały istotnego wpływu na efektywność zachowań badanych uczniów. Potwierdzono główną hipotezę o różnicowaniu ogólnego poziomu kompetencji społecznych poprzez poziom bezradności. Zależność tę jako wyraźniejszą zauważono u badanych chłopców. Wykazano również, że poziom kompetencji społecznych był różnicowany przez zachowania nauczycieli (najwidoczniej w sytuacji krytykowania i ponaglania oraz stymulacji aktywności na lekcji i pobudzania ciekawości ucznia). Wykazano, że odpowiednie sposoby postępowania nauczycieli w istotny sposób mogą niwelować poczucie bezradności uczniów w szkole oraz rozwijać ich kompetencje społeczne.

Autorskie słowa kluczowe: kompetencje społeczne, gimnazjaliści z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, bezradność szkolna
Author's Keywords: junior high school students with mild intellectual disabilities, school helplessness
Deskryptory TESE: kompetencje społeczne, gimnazjum, relacje interpersonalne, postawa, umiejętności komunikowania się, nauczyciel, niepełnosprawność intelektualna
TESE descriptors: social competences, lower secondary, interpersonal relations, attitude, communicative competences, teacher, intellectual disability
Publikacje:
  • Rola, B. (2012). Kompetencje społeczne a bezradność szkolna gimnazjalistów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 14, 199-217.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"