BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje społeczne dzieci w sytuacjach edukacyjnych w przedszkolu
Data: [2009]
Badacz: Jadwiga Lubowiecka
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jakie kompetencje społeczne ujawniają dzieci pięcioletnie w wybranych sytuacjach? Jak są rozwijane w toku edukacji przedszkolnej? Pytania szczegółowe dotyczyły m.in. umiejętności ujawnianych przez dzieci w kontakcie z nieznajomym, czynników różnicujących posiadane umiejętności czy przebiegu współpracy w sytuacji zadaniowej. Do zebrania materiału badawczego zorganizowano zajęcia edukacyjne według jednego scenariusza pt. Woda. Próbę badawczą stanowiło 1411 dzieci z całego kraju, w tym z miast powyżej 100 tys. mieszkańców udział w badaniu wzięło 620 dzieci, z miast do 100 tys. – 608, ze wsi – 183. W interakcji z osobą nieznajomą 72% badanych wykazało średnią reakcję pozytywną, 14,8% – bardzo pozytywną, natomiast 13,3% – negatywną. Stwierdzono również, że podczas wspólnej pracy dzieci najlepiej współdziałały ze sobą w uzgadnianiu pomysłu (40,6%), akceptowaniu pomysłu (33,4%) oraz przy układaniu przeprawy (56,6%). Wśród czynności najchętniej wykonywanych przez dzieci w trakcie pracy znalazły się rozmowy ze sobą (56,3%), wspólne malowanie (51,5%) oraz wymienianie się informacjami (43,5%). Najistotniejszym czynnikiem różnicującym wyniki badań była płeć dziecka. Dziewczynki częściej w porównaniu z chłopcami przestrzegały norm kulturalnego zachowania, co tłumaczono uwarunkowaniami kulturowymi. Ponadto wykazano, że miejsce zamieszkania dzieci słabo różnicowało wyniki badania. Natomiast za istotną zmienną uznano czas pobytu dziecka w przedszkolu w ciągu dnia. Stwierdzono, że dla przestrzegania norm kulturalnych lepszy był pobyt krótszy, z kolei dla współdziałania – dłuższy niż pięć godzin dziennie.

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, relacje interpersonalne, zachowania społeczne, dziecko, umiejętności komunikowania się, edukacja przedszkolna, wiek wstępowania do szkoły
TESE descriptors: child development, interpersonal relations, social behaviour, child, communicative competences, pre-primary education, school starting age
Publikacje:
  • Lubowiecka, J. (2011). Kompetencje społeczne dzieci w sytuacjach edukacyjnych w przedszkolu. W: H. Sowińska (red.), Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej (s. 367-395). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"