BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje społeczne i inteligencja emocjonalna u Dorosłych Dzieci Alkoholików
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Maria Jankowska, Alicja Sadowska
Abstrakt:

Sformułowano podstawowe pytanie badawcze: czy istnieje różnica w poziomie inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych w aspekcie ekspozycji społecznej, asertywności i bliskiego kontaktu interpersonalnego między osobami dorosłymi wzrastającymi w rodzinie z problemem alkoholowym a osobami wychowującymi się w rodzinie prawidłowej? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano następujące narzędzia: Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE i Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS. W badaniu wzięło udział 112 osób, w tym 68 kobiet i 44 mężczyzn; 54 badanych to DDA. Wiek respondentów mieścił się w przedziale 20-60 lat. Wyniki badania pozwoliły potwierdzić hipotezę, zgodnie z którą spodziewano się, że DDA mają niższy poziom inteligencji emocjonalnej niż osoby niebędące DDA. Stwierdzono także, że DDA prezentują niższy ogólny poziom kompetencji społecznych niż pozostali respondenci. Nie udało się potwierdzić założenia mówiącego, że DDA charakteryzują się niższym poziomem kompetencji społecznych w sytuacjach ekspozycji niż osoby, które nie wychowywały się w rodzinach z problemem alkoholowym. DDA natomiast – w porównaniu z pozostałymi badanymi – wykazywały się niższym poziomem kompetencji społecznych w sytuacjach wymagających asertywności i w sytuacjach bliskiego kontaktu interpersonalnego. W przypadku DDA wyższy poziom inteligencji emocjonalnej korelował dodatnio z poziomem kompetencji społecznych.

Deskryptory TESE: inteligencja, kompetencje, kompetencje społeczne, socjalizacja, zachowania społeczne, zachowania, dziecko zagrożone
TESE descriptors: intelligence, competence, social competences, socialisation, social behaviour, behaviour, child at risk
Publikacje:
  • Jankowska, M. i Sadowska, A. (2011). Kompetencje społeczne i inteligencja emocjonalna u Dorosłych Dzieci Alkoholików. Fides et Ratio, 4. Pobrane z http://www.stowarzyszeniefidesetratio.pl/Presentations0/09-2011-4.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"