BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dzieciństwo a samotność dziecka – odniesienie współczesne
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Eugenia Iwona Laska
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka poczucia osamotnienia odczuwanego przez dzieci w wieku ośmiu i dziewięciu lat. W badaniu uczestniczyło 100 respondentów, w tym 45 dziewczynek i 55 chłopców (uczniowie klas drugich i trzecich szkoły podstawowej). Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. Badanie wykazało, że uczniowie są najbardziej zżyci – we własnej opinii – z rodzeństwem (23 dziewczynki i 29 chłopców). Nieco mniej niż z rodzeństwem dzieci były zżyte z matkami – 17 dziewczynek i 20 chłopców. Okazało się, że najsłabsze relacje łączyły uczniów z ojcami – silny związek emocjonalny z rodzicem deklarowało pięć dziewczynek i sześćiu chłopców. Dwie dziewczynki i pięciu chłopców nigdy nie znajdowało porozumienia z matkami, a siedem dziewczynek i sześciu chłopców – z ojcami. Rzadkie porozumienie z matkami deklarowało sześć dziewczynek i dziewięciu chłopców, a z ojcami – 10 dziewczynek i 20 chłopców. 15 uczennic i 16 uczniów uważało, że matki nigdy im nie poświęcają czasu; o ojcach podobnie sądziło 10 dziewczynek i 11 chłopców. 24 dziewczynki i 22 chłopców deklarowało, że w razie trudności uzyskaliby pomoc ze strony matek, dziewięć dziewczynek i 12 chłopców w razie problemów zwróciłoby się do ojców. 10 uczennic i 17 uczniów skorzystałoby w trudnej sytuacji z pomocy rodzeństwa. Ze swoich tajemnic respondenci zwierzali się najczęściej matkom (21 dziewczynek i 25 chłopców). Do częstego odczuwania osamotnienia przyznało się 29 dziewczynek i 30 chłopców. Rzadko takie uczucia miało dziewięć uczennic i 14 uczniów. Poczucia osamotnienia nigdy nie odczuwało siedem dziewczynek i 11 chłopców. Osamotnieniu w opinii badanych towarzyszyły takie uczucia jak: złość (trzech chłopców), smutek (11 dziewczynek i 12 chłopców), zawiedzenie (13 dziewczynek i 14 chłopców), radość (pięć dziewczynek i czterech chłopców). 26 uczennic i 31 chłopców uważało, że są często zostawiani sami w domu. Gdy zostawali sami w domu, respondenci odczuwali opuszczenie (13 dziewczynek i 12 chłopców), samotność (18 dziewczynek i 25 chłopców), szczęście (sześć dziewczynek i czterech chłopców), zadowolenie (trzy dziewczynki i pięciu chłopców) oraz bycie niepotrzebnym (pięć dziewczynek i dziewięciu chłopców). W opinii badanych najczęściej po powrocie ze szkoły w domu czekali na nich rodzice (29 dziewczynek i 25 chłopców).

Deskryptory TESE: rodzice, rodzina, dziecko, dziecko zagrożone, osobowość
TESE descriptors: parents, family, child, child at risk, personality
Publikacje:
  • Laska, E.I. (2009). Dzieciństwo a samotność dziecka – odniesienie współczesne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, 5, 72-87.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"