Abstrakt: |
Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie, jak nauczyciele rozumieją pojęcie twórczej postawy zawodowej nauczyciela, jakie dostrzegają czynniki sprzyjające i utrudniające kształtowanie takiej postawy oraz czy badani sami siebie oceniali jako twórczych, czym to uzasadniają, jak rozwijają swoją twórczość zawodową, a także jakie postulaty formułują w stosunku do władz szkolnych w zakresie umożliwiania rozwoju twórczego nauczyciela. Badaniem ankietowym objęto 190 losowo dobranych nauczycieli czynnych zawodowo z różnych typów szkół województw lubelskiego, zamojskiego i chełmskiego. 75% badanych stanowiły kobiety, 38% osoby w wieku 20-30 lat, a 31,5% w wieku 31-40 lat. Większość badanych posiadała wykształcenie wyższe (47,9%), staż pracy wynosił najczęściej od sześciu do 10 lat. Badani nauczyciele prawidłowo określali istotę twórczości zawodowej pedagoga. Wykazywali również dobrą orientację w pozytywnych i negatywnych uwarunkowaniach rozwoju twórczej postawy zawodowej nauczycieli, dostrzegali szanse autokreacyjne nauczyciela głównie na terenie szkoły. Uwarunkowania pozytywne przeważały w percepcji badanych nad uwarunkowaniami negatywnymi. Większość respondentów oceniała poziom swojej postawy twórczej jako przeciętny. Ocena ta była przypuszczalnie uwarunkowana młodym wiekiem większości respondentów oraz niezbyt bogatym doświadczeniem zawodowym. Sami badani mieli trudności z uzasadnieniem samooceny. Nauczyciele deklarowali gotowość do rozwijania postawy twórczej, upatrywali takiej możliwości przede wszystkim w czytaniu literatury specjalistycznej oraz doskonaleniu metod nauczania. |