BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Możliwości kształtowania twórczej postawy zawodowej w opinii nauczycieli
Data: 1988 – 1990
Badacz: Krystyna Golianek
Abstrakt:

Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie, jak nauczyciele rozumieją pojęcie twórczej postawy zawodowej nauczyciela, jakie dostrzegają czynniki sprzyjające i utrudniające kształtowanie takiej postawy oraz czy badani sami siebie oceniali jako twórczych, czym to uzasadniają, jak rozwijają swoją twórczość zawodową, a także jakie postulaty formułują w stosunku do władz szkolnych w zakresie umożliwiania rozwoju twórczego nauczyciela. Badaniem ankietowym objęto 190 losowo dobranych nauczycieli czynnych zawodowo z różnych typów szkół województw lubelskiego, zamojskiego i chełmskiego. 75% badanych stanowiły kobiety, 38% osoby w wieku 20-30 lat, a 31,5% w wieku 31-40 lat. Większość badanych posiadała wykształcenie wyższe (47,9%), staż pracy wynosił najczęściej od sześciu do 10 lat. Badani nauczyciele prawidłowo określali istotę twórczości zawodowej pedagoga. Wykazywali również dobrą orientację w pozytywnych i negatywnych uwarunkowaniach rozwoju twórczej postawy zawodowej nauczycieli, dostrzegali szanse autokreacyjne nauczyciela głównie na terenie szkoły. Uwarunkowania pozytywne przeważały w percepcji badanych nad uwarunkowaniami negatywnymi. Większość respondentów oceniała poziom swojej postawy twórczej jako przeciętny. Ocena ta była przypuszczalnie uwarunkowana młodym wiekiem większości respondentów oraz niezbyt bogatym doświadczeniem zawodowym. Sami badani mieli trudności z uzasadnieniem samooceny. Nauczyciele deklarowali gotowość do rozwijania postawy twórczej, upatrywali takiej możliwości przede wszystkim w czytaniu literatury specjalistycznej oraz doskonaleniu metod nauczania.

Deskryptory TESE: innowacja edukacyjna, nauczyciel, kreatywność, postawa, zawód nauczyciela
TESE descriptors: educational innovation, teacher, creativity, attitude, teaching profession
Publikacje:
  • Golianek, K. (1991). Możliwości kształtowania twórczej postawy zawodowej w opinii nauczycieli. W: M. Ochmański (red.), W poszukiwaniu nowych koncepcji kształcenia nauczycieli w szkołach wyższych (s. 233-262). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"