BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Możliwości kształtowania charakteru uczniów w ocenie nauczycieli
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Dorota Czyżowska, Agnieszka Leśniak
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytania badawcze: Czy nauczyciele uważają, iż mają osobisty wpływ na kształtowanie charakteru swoich uczniów? Czy nauczyciele uważają, że nauczyciel w ogóle ma możliwość wpływania na charakter uczniów? Czy istnieje różnica między oceną przez nauczycieli osobistej efektywności oraz efektywności nauczycieli w ogóle? Czy istnieje związek między oceną osobistej efektywności i efektywności nauczycieli w ogóle a stażem pracy nauczycieli, rodzajem szkoły, w której uczy nauczyciel (podstawowa, gimnazjum, liceum), wielkością miejscowości, w której znajduje się szkoła, nauczanym przedmiotem, a także płcią? W badaniu wzięło udział 218 nauczycieli, w tym 83% kobiet i 17% mężczyzn. W szkołach podstawowych uczyło 35% respondentów, 29% w gimnazjach, 10% w szkołach średnich; część badanych pracowała w kilku rodzajach szkół jednocześnie. 36% osób miało łączny staż pracy wyższy niż 20 lat. W opinii badanych mieli oni wpływ na charakter swoich uczniów. Okazało się przy tym, że respondenci wyżej oceniali własne możliwości, jeśli chodzi o kształtowanie moralnego charakteru uczniów, niż możliwości nauczycieli w ogóle. Stwierdzono różnice w zakresie oceny ogólnej efektywności nauczania między nauczycielami ze wsi, z małych miast i dużych miast. Osoby z dużych miast miały wyższe wyniki (istotnie statystycznie) niż respondenci z małych miast. Wraz ze stażem pracy wzrastało przekonanie nauczycieli, że ich zasługą jest fakt okazywania szacunku innym przez uczniów.

Autorskie słowa kluczowe: wychowanie, charakter moralny, osobista i ogólna efektywność nauczania
Author's Keywords: education, character, general teaching effectiveness
Deskryptory TESE: nauczyciel, wychowanie dziecka, wychowanie moralne, opieka nad młodzieżą, jakość nauczania, efekt uczenia się, samoocena
TESE descriptors: teacher, child rearing, moral education, youth protection, teaching quality, learning outcome, self-evaluation
Publikacje:
  • Czyżowska, D. i Leśniak, A. (2011). Możliwości kształtowania charakteru uczniów w ocenie nauczycieli. Psychologia Rozwojowa, 2, 53-66.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"