Abstrakt: |
Przedmiotem badania była wiedza na temat tolerancji oraz postawy wobec tolerancji wśród studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego. W badaniu uczestniczyło 80 osób z pedagogiki (pierwszy i ostatni rok studiów). Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego i techniką ankiety audytoryjnej. Wykorzystano także specjalny test sprawdzający wiedzę ankietowanych na temat tolerancji. Tylko jedna osoba uznała swoją wiedzę na temat tolerancji za bardzo dużą, jako dużą określiło wiedzę na temat tolerancji 33,8% badanych, jako przeciętną – 61,3%, niską – 2,5% (1,1% respondentów nie odpowiedziało na to pytanie). Test wiedzy na temat tolerancji częściowo potwierdził wyniki uzyskane na podstawie samooceny. Wiedzę o tolerancji za dużą można uznać w przypadku 8,7% respondentów, za przeciętną – u 58,8%, za niską – u 23,8%, za bardzo niską – u 8,7%. Tylko sześć osób było skłonnych uznać szkołę za źródło wiedzy na temat tolerancji. O tolerancji badani dowiadywali się najczęściej z mass mediów. Prawie wszyscy respondenci zgodzili się, że we współczesnym świecie należy kierować się zasadą tolerancji (zdecydowanie tak: 45%, raczej tak: 48,8%). 50% studentów zdecydowanie akceptowało pluralizm kulturowy, a 41,3% umiarkowanie. Najmniej tolerancyjni okazali się przyszli nauczyciele wobec: złodziei, przestępców, zboczeńców seksualnych, terrorystów oraz pseudokibiców. Najbardziej tolerancyjni byli zaś wobec osób niepełnosprawnych. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że studenci wykazywali wysoki poziom gotowości do zachowań tolerancyjnych; 50% nie miałoby nic przeciwko zamieszkaniu w jednym pokoju z osobą innej narodowości, o innym kolorze skóry itp.; tyle samo badanych zgodziłoby się na powstanie w ich okolicy ośrodka dla narkomanów. 41,3% respondentów przyznało, że na co dzień doświadczają przejawów nietolerancji. Po 37,5% uważało, że Polacy są/nie są tolerancyjni. |