BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Gotowość szkół podstawowych do obniżenia wieku szkolnego. Przykład olsztyński
Instytucja:
Data: 2008 – 2009
Badacz: Dorota Klus-Stańska, Marzena Nowicka
Abstrakt:

Badanie miało na celu rozpoznanie stanu gotowości placówek oświatowych do przejęcia na siebie edukacji dzieci sześcioletnich. Uwzględniono przygotowanie materialno-lokalowe i kadrowe, a także gotowość szkół do podjęcia dialogu ze środowiskami pozaszkolnymi, szczególnie rodzicami. W badaniu wykorzystano analizę dokumentów z Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Olsztyn oraz ankietę dla dyrektorów szkół, skonstruowaną na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 13 czerwca 2008 roku. Uzyskano odpowiedzi 18 dyrektorów olsztyńskich szkół podstawowych. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że obraz przygotowania szkół podstawowych do przyjęcia sześciolatków wyłaniający się z danych Wydziału Edukacji Miasta Olsztyn okazał się bardziej optymistyczny, niż wynikało to z ankiet uzyskanych od dyrektorów szkół. Oceny z obu źródeł zgadzały się w zakresie wysokich kwalifikacji kadry, natomiast były rozbieżne w zakresie dostosowania lokalowego, prognozowanego zabezpieczenia środków finansowych kierowanych z budżetu do szkół. Wśród mocnych stron przygotowania olsztyńskich szkół zalazły się: dostępność świetlic szkolnych, możliwość wydawania posiłków, kwalifikacje formalne kadry pedagogicznej. Do słabych stron przygotowania szkół zaliczono: dostępność klas do prowadzenia zajęć z sześciolatkami, dostępność placu zabaw, przystosowanie sanitariów. Dyrektorzy obawiali się dodatkowo niewystarczającego zabezpieczenia finansowego reformy, co było ich zdaniem najpoważniejszym argumentem przeciwko tej reformie.

Deskryptory TESE: reforma szkolnictwa, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, szkoła podstawowa, edukacja przedszkolna, baza dydaktyczna, kadra pedagogiczna, środki publiczne, dyrektor szkoły
TESE descriptors: educational reform, transition from pre-primary to primary education, primary school, pre-primary education, educational facilities, teaching staff, public funds, headteacher
Publikacje:
  • Klus-Stańska, D. i Nowicka, M. (2009). Gotowość szkół podstawowych do obniżenia wieku szkolnego. Przykład olsztyński. Problemy Wczesnej Edukacji, nr specjalny, 69-79.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"