Abstrakt: |
Badanie miało na celu rozpoznanie stanu gotowości placówek oświatowych do przejęcia na siebie edukacji dzieci sześcioletnich. Uwzględniono przygotowanie materialno-lokalowe i kadrowe, a także gotowość szkół do podjęcia dialogu ze środowiskami pozaszkolnymi, szczególnie rodzicami. W badaniu wykorzystano analizę dokumentów z Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Olsztyn oraz ankietę dla dyrektorów szkół, skonstruowaną na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 13 czerwca 2008 roku. Uzyskano odpowiedzi 18 dyrektorów olsztyńskich szkół podstawowych. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że obraz przygotowania szkół podstawowych do przyjęcia sześciolatków wyłaniający się z danych Wydziału Edukacji Miasta Olsztyn okazał się bardziej optymistyczny, niż wynikało to z ankiet uzyskanych od dyrektorów szkół. Oceny z obu źródeł zgadzały się w zakresie wysokich kwalifikacji kadry, natomiast były rozbieżne w zakresie dostosowania lokalowego, prognozowanego zabezpieczenia środków finansowych kierowanych z budżetu do szkół. Wśród mocnych stron przygotowania olsztyńskich szkół zalazły się: dostępność świetlic szkolnych, możliwość wydawania posiłków, kwalifikacje formalne kadry pedagogicznej. Do słabych stron przygotowania szkół zaliczono: dostępność klas do prowadzenia zajęć z sześciolatkami, dostępność placu zabaw, przystosowanie sanitariów. Dyrektorzy obawiali się dodatkowo niewystarczającego zabezpieczenia finansowego reformy, co było ich zdaniem najpoważniejszym argumentem przeciwko tej reformie. |