Abstrakt: |
Analiza, której przedmiotem było przygotowanie warszawskich szkół do realizacji reformy obniżenia wieku szkolnego, została zrealizowana w oparciu o dane zebrane przez Biuro Edukacji Miasta Stołecznego Warszawa. Opracowano trzy warianty implementacji reformy – w ciągu 3, 6 i 12 lat. Analiza danych dostarczonych przez Biuro Edukacji pozwoliła sformułować przewidywania, zgodnie z którymi nastąpić miał wzrost liczby uczniów przyjmowanych do warszawskich szkół, wynikający z przyrostu populacji o 4-6% na rok, napływu ludności oraz realizacji reformy oświatowej. Szczególnie trudna sytuacja pod względem rosnącej liczby uczniów dotyczyć miała dzielnic: Białołęka, Bemowo, Ursynów, Ursus i Wilanów, w których dynamiczny rozwój inwestycji w branży mieszkaniowej połączony był z brakiem odpowiedniej infrastruktury w zakresie szkół i przedszkoli. Przewidziano, że w przypadku trzyletniego planu realizacji reformy konieczny byłby dwuzmianowy tryb pracy przedszkoli oraz szkół podstawowych w ośmiu dzielnicach Warszawy. W pozostałych 10 dzielnicach co najmniej połowa szkół pracowałaby w trybie dwuzmianowym. W przypadku sześcioletniego okresu realizacji reformy sytuacja nie byłaby już tak trudna, jako optymalny oceniono jednak 12-letni okres jej realizacji w związku ze szczególną sytuacją w Warszawie, związaną z napływem ludności i dynamicznym rozwojem rynku mieszkaniowego. Wśród problemów związanych z realizacją reformy wymieniono brak sal klasowych, niedostosowanie klas do potrzeb dzieci rozpoczynających naukę, ograniczoną dostępność świetlic i placów zabaw oraz ograniczoną możliwość serwowania posiłków. Wprowadzenie reformy bez dokonania wcześniejszych inwestycji mogłoby jedynie pogorszyć sytuację dzieci w wymienionych obszarach. Stąd sześcioletni okres wprowadzenia reformy połączony z równoczesnym udostępnieniem opieki przedszkolnej dla dzieci sześcioletnich oceniono jako lepszy scenariusz niż trzyletni okres realizacji reformy uwzględniającej wyłącznie klasy pierwsze szkoły podstawowej dla dzieci sześcioletnich. W ramach ewaluacji reformy rozpoczęto od roku szkolnego 2008/2009 badania nad skutecznością reformy mierzoną osiągnięciami uczniów i wpływem reformy na poziom społecznych nierówności edukacyjnych. Badania dzieci pięcio-, sześcio- i siedmioletnich o charakterze cyklicznym trwać mają do roku szkolnego 2015/2016 |