Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza zgodności przygotowania zawodowego absolwentów średnich szkół plastycznych z oczekiwaniami przyszłych pracodawców. Głównym kryterium oceny była zdolność posługiwania się komputerowymi programami graficznymi. Analizie poddano 275 ofert pracy zamieszczonych między innymi na następujących portalach internetowych: GazetaPraca.pl, Pracuj.pl, Infopraca.pl, Praca.pl, Praca.gratka.pl, Praca.info, Praca.org, Jobexpress.pl, Hays.pl, Szybkopraca.pl, Hrk.pl, Jobs.pl, Oto praca.pl, Kariera.pl. Jednocześnie sondażem diagnostycznym z wykorzystaniem techniki ankiety objęto 199 absolwentów 25 średnich szkół plastycznych, studentów siedmiu wyższych uczelni plastycznych (Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, ASP w Krakowie, ASP we Wrocławiu, ASP w Gdańsku, ASP w Warszawie, Wydziału Sztuki UMCS w Lublinie, WSP w Krakowie). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że baza komputerowa średnich szkół plastycznych była niedostosowana do kierunków i specjalności, w jakich prowadziła kształcenie, co przekładało się na efekty kształcenia. Zgodnie z samooceną absolwentów dysponowali oni umiejętnością posługiwania się jedynie takimi programami jak Corel Draw i Adobe Photoshop, przy czym umiejętność ta była na różnym poziomie. Nie pozostawało to w zgodności z oczekiwaniami pracodawców, które okazały się wyższe i dotyczyły większej liczby programów graficznych. Analiza ofert pracy ujawniła, że pracodawcy chcieli najczęściej zatrudnić mieszankę artysty i absolwenta kierunku technicznego, który zadba nie tylko o estetykę projektu, lecz także będzie potrafił nadać mu postać elektroniczną. Sprawiało to, że absolwenci szkół plastycznych znajdowali się na rynku pracy w gorszej sytuacji od absolwentów kierunków technicznych. |