BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Gotowość zawodowa absolwentów średnich szkół plastycznych w odniesieniu do wymagań stawianych przez pracodawców w ofertach pracy
Instytucja:
Data: październik 2010 – styczeń 2011
Badacz: Janusz Strzecha
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza zgodności przygotowania zawodowego absolwentów średnich szkół plastycznych z oczekiwaniami przyszłych pracodawców. Głównym kryterium oceny była zdolność posługiwania się komputerowymi programami graficznymi. Analizie poddano 275 ofert pracy zamieszczonych między innymi na następujących portalach internetowych: GazetaPraca.pl, Pracuj.pl, Infopraca.pl, Praca.pl, Praca.gratka.pl, Praca.info, Praca.org, Jobexpress.pl, Hays.pl, Szybkopraca.pl, Hrk.pl, Jobs.pl, Oto praca.pl, Kariera.pl. Jednocześnie sondażem diagnostycznym z wykorzystaniem techniki ankiety objęto 199 absolwentów 25 średnich szkół plastycznych, studentów siedmiu wyższych uczelni plastycznych (Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, ASP w Krakowie, ASP we Wrocławiu, ASP w Gdańsku, ASP w Warszawie, Wydziału Sztuki UMCS w Lublinie, WSP w Krakowie). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że baza komputerowa średnich szkół plastycznych była niedostosowana do kierunków i specjalności, w jakich prowadziła kształcenie, co przekładało się na efekty kształcenia. Zgodnie z samooceną absolwentów dysponowali oni umiejętnością posługiwania się jedynie takimi programami jak Corel Draw i Adobe Photoshop, przy czym umiejętność ta była na różnym poziomie. Nie pozostawało to w zgodności z oczekiwaniami pracodawców, które okazały się wyższe i dotyczyły większej liczby programów graficznych. Analiza ofert pracy ujawniła, że pracodawcy chcieli najczęściej zatrudnić mieszankę artysty i absolwenta kierunku technicznego, który zadba nie tylko o estetykę projektu, lecz także będzie potrafił nadać mu postać elektroniczną. Sprawiało to, że absolwenci szkół plastycznych znajdowali się na rynku pracy w gorszej sytuacji od absolwentów kierunków technicznych.

Autorskie słowa kluczowe: kompetencje kluczowe, grafik projektant, szkoły artystyczne
Author's Keywords: key competences, graphic designer, art school
Deskryptory TESE: szkoła średnia, absolwent, zajęcia twórcze, rynek pracy, kompetencje, edukacja artystyczna, edukacja plastyczna
TESE descriptors: secondary school, school leaver, creative activities, labour market, competence, art education, drawing
Publikacje:
  • Strzecha, J. (2012). Gotowość zawodowa absolwentów średnich szkół plastycznych w odniesieniu do wymagań stawianych przez pracodawców w ofertach pracy – raport z badań. Edukacja – Technika – Informatyka, 1, 129-135.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"