BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Graficzno-treściowe i metatekstowe wykładniki segmentacji uczniowskich tekstów
Projekt badawczy:
  • Szkoła samodzielnego myślenia
pokaż badania
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Anna Tabisz
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu umiejętności uczniów w zakresie stosowania podstawowych wykładników segmentacji tekstu. Na materiał badawczy złożyło się 500 losowo dobranych tekstów (listów do polityka) napisanych przez czwartoklasistów ze szkoły podstawowej, którzy brali udział w projekcie Szkoła samodzielnego myślenia realizowanym przez IBE. W analizie skoncentrowano się na dwóch kategoriach tekstologicznych – akapicie i metatekście. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że blisko połowa badanych zastosowała właściwą segmentację listu. Co trzeci uczeń w swoim wywodzie uwzględnił graficzno-treściowe wykładniki i metateksty w postaci haseł, co świadczyło o pewnych kompetencjach retorycznych wspomagających proces interpretacji listu. W większości przypadków można było jednak mówić wyłącznie o intuicyjnym, nie zaś świadomym podejściu do porządkowania i formowania wypowiedzi według określonej strategii.

Autorskie słowa kluczowe: lingwistyka tekstu, segmentacja tekstu, akapit, metatekst
Deskryptory TESE: język, polski, szkoła podstawowa, umiejętności pisania, uczeń
TESE descriptors: language, Polish, primary school, written skills, pupil
Publikacje:
  • Tabisz, A. (2013). Graficzno-treściowe i metatekstowe wykładniki segmentacji uczniowskich tekstów. Edukacja, 4, 90-100.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"