BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozwój psychiczny dzieci w rodzinach społecznie patologicznych
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Wojciech Gulin
Abstrakt:

Przedmiotem badania był opis rozwoju psychicznego dzieci z rodzin społecznie patologicznych. Badaniem objęto grupę 55 dzieci przebywających w pogotowiu opiekuńczym, w wieku od siedmiu do ośmiu lat (ich rozwój intelektualny został ustalony na poziomie normy). Środowisko rodzinne scharakteryzowano jako niewydolne wychowawczo oraz niedostatecznie sprawujące swoje zadania wychowawcze. Najczęściej spotykaną patologią był alkoholizm. W badaniu posłużono się trzema metodami: Testem Rysunku Rodziny L. Cormana, obserwacją zachowania dziecka, analizą pełnej dokumentacji dziecka (w tym: dane z wywiadu środowiskowego, sentencje postanowień sądowych, karta zdrowia dziecka). Analizę rysunków przeprowadzono za pomocą opracowania Testu Rysunku Rodziny przez M. Braun-Gałkowską, w którym wyróżniono dwa typy rysunków: emocjonalny (cechujący osoby, które podejmują działania oraz mają łatwość w nawiązywaniu interakcji) oraz racjonalny (charakteryzujący osoby zahamowane). 85% analizowanych przypadków zaklasyfikowano jako rysunki racjonalne. Interpretacja barw zastosowanych przez dzieci pozwoliła stwierdzić, że dominującą potrzebę stanowiła potrzeba miłości, harmonii i akceptacji. Rozmieszczenie rysunku natomiast akcentowało oczekiwanie (otwartości, spontaniczności i braku napięcia wewnętrznego). Dodatkowo zauważono, że badane dzieci odróżniały dom rodzinny od rodziny. Przestrzenne usytuowanie członków rodziny znajdowało odzwierciedlenie w sytuacji rodzinnej dzieci (odrzucenie bądź akceptację – przez umieszczenie na rysunku rodziny poza domem lub w domu). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono nadmierną afektywność dzieci, która przejawiała się różnym nasileniem stanów nerwicowych.

Autorskie słowa kluczowe: dziecko, patologia, potrzeby, empatia, uczenie się, przywiązanie, rodzice
Deskryptory TESE: rozwój dziecka, rodzina niepełna, środowisko społeczno-kulturowe, rodzice, dzieci w placówkach opiekuńczych
TESE descriptors: child development, one-parent family, socio-cultural environment, parents, children in public care
Publikacje:
  • Gulin, W. (2009). Rozwój psychiczny dzieci w rodzinach społecznie patologicznych. Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, 4, 161-175.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"