Obserwuj
Tytuł badania: |
Rozwój psychiczny dzieci w rodzinach społecznie patologicznych |
Instytucja: |
|
Data: |
[2008] |
Badacz: |
Wojciech Gulin |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania był opis rozwoju psychicznego dzieci z rodzin społecznie patologicznych. Badaniem objęto grupę 55 dzieci przebywających w pogotowiu opiekuńczym, w wieku od siedmiu do ośmiu lat (ich rozwój intelektualny został ustalony na poziomie normy). Środowisko rodzinne scharakteryzowano jako niewydolne wychowawczo oraz niedostatecznie sprawujące swoje zadania wychowawcze. Najczęściej spotykaną patologią był alkoholizm. W badaniu posłużono się trzema metodami: Testem Rysunku Rodziny L. Cormana, obserwacją zachowania dziecka, analizą pełnej dokumentacji dziecka (w tym: dane z wywiadu środowiskowego, sentencje postanowień sądowych, karta zdrowia dziecka). Analizę rysunków przeprowadzono za pomocą opracowania Testu Rysunku Rodziny przez M. Braun-Gałkowską, w którym wyróżniono dwa typy rysunków: emocjonalny (cechujący osoby, które podejmują działania oraz mają łatwość w nawiązywaniu interakcji) oraz racjonalny (charakteryzujący osoby zahamowane). 85% analizowanych przypadków zaklasyfikowano jako rysunki racjonalne. Interpretacja barw zastosowanych przez dzieci pozwoliła stwierdzić, że dominującą potrzebę stanowiła potrzeba miłości, harmonii i akceptacji. Rozmieszczenie rysunku natomiast akcentowało oczekiwanie (otwartości, spontaniczności i braku napięcia wewnętrznego). Dodatkowo zauważono, że badane dzieci odróżniały dom rodzinny od rodziny. Przestrzenne usytuowanie członków rodziny znajdowało odzwierciedlenie w sytuacji rodzinnej dzieci (odrzucenie bądź akceptację – przez umieszczenie na rysunku rodziny poza domem lub w domu). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono nadmierną afektywność dzieci, która przejawiała się różnym nasileniem stanów nerwicowych. |
Autorskie słowa kluczowe: |
dziecko, patologia, potrzeby, empatia, uczenie się, przywiązanie, rodzice |
Deskryptory TESE: |
rozwój dziecka, rodzina niepełna, środowisko społeczno-kulturowe, rodzice, dzieci w placówkach opiekuńczych |
TESE descriptors: |
child development, one-parent family, socio-cultural environment, parents, children in public care |
Publikacje: |
- Gulin, W. (2009). Rozwój psychiczny dzieci w rodzinach społecznie patologicznych. Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, 4, 161-175.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.