BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozwój psychofizyczny młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną w aspekcie asymetrii czynnościowej wybranych zdolności motorycznych
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Beata Kuriata, Marta Wieczorek
Abstrakt:

Przedmiotem badania był rozwój psychofizyczny młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Sformułowano dwa cele badania. Pierwszy z nich zakładał rozpoznanie i porównanie poziomu zlateralizowania ciała przez młodzież niepełnosprawną w zakresie asymetrii czynnościowej wybranych zdolności motorycznych. Drugi cel zakładał weryfikację możliwości zastosowania testu asymetrii czynnościowej w diagnostyce zlateralizowania ciała przez chłopców i dziewczęta z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Postawiono trzy pytania badawcze: jaki jest poziom stronnego zróżnicowania szybkości oraz siły kończyn górnych i dolnych badanych dziewcząt i chłopców; która z badanych zdolności charakteryzuje się najwyższym poziomem asymetrii czynnościowej; jakie różnice dymorficzne występują w zakresie szybkości oraz siły prawej i lewej strony ciała, a także asymetrii czynnościowej tych zdolności motorycznych. W badaniu uczestniczyło 44 uczniów w wieku od 15 do 16 lat, uczęszczających do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 10 im. Janusza Korczaka we Wrocławiu. Uczestnicy badania mieli w szkole trzy obowiązkowe lekcje wychowania fizycznego i fakultatywne zajęcia w ramach SKS-u. Posłużono się testem Koszczyca i Sekity, by określić poziom asymetrii czynnościowej (wykorzystane próby: stukanie w krążki, tapping test Fleishmana, rzut piłką lekarską 1 kg w pozycji siedzącej, skok jednonóż w dal z miejsca). Nie stwierdzono istotnych różnic stronnych w zakresie szybkości kończyn górnych i dolnych oraz siły kończyn dolnych. Potwierdzono istotny poziom asymetrii czynnościowej w zakresie siły kończyn górnych. Uczennice wypadły gorzej od chłopców, jeśli chodzi o wszystkie badane zdolności motoryczne prawej i lewej strony ciała (oprócz siły kończyn górnych). Nie stwierdzono, by asymetria czynnościowa badanych zdolności motorycznych różnicowała obie grupy młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

Author's Keywords: motor abilities, physical and mental development, mental disability
Deskryptory TESE: rozwój motoryczny, rozwój fizyczny, niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, sprawność
TESE descriptors: motor development, physical development, intellectual disability, disability, efficiency
Publikacje:
  • Wieczorek, M. i Kuriata, B. (2013). Rozwój psychofizyczny młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną w aspekcie asymetrii czynnościowej wybranych zdolności motorycznych. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 40, 99-105.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"