BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozwój poznawczy i emocjonalno-społeczny wcześniaków w wieku przedszkolnym
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Marta Bogdanowicz, Magdalena Chrzan-Dętkoś
Abstrakt:

Przedmiot badawczy stanowiło funkcjonowanie poznawczo-intelektualne oraz emocjonalno-społeczne wcześniaków w porównaniu z rówieśnikami urodzonymi o czasie oraz wewnątrzgrupowe zróżnicowanie wcześniaków ze względu na masę urodzeniową oraz dojrzałość. Badaniem objęto 99 wcześniaków oraz 115 dzieci urodzonych o czasie, które nie doświadczyły komplikacji okołoporodowych. Teren badań stanowiły przedszkola zlokalizowane w Trójmieście. Grupę wcześniaków podzielono na 3 podgrupy – ze względu na dojrzałość w momencie porodu: 1) dzieci urodzone między 24. a 28. tygodniem ciąży (N = 16); 2) dzieci urodzone między 29. a 32. tygodniem ciąży (N = 45); 3) dzieci urodzone między 33. a 37. tygodniem ciąży (N = 38); oraz ze względu na urodzeniową masę ciała: 4) < 1500 g (N = 39); 5) 1501 < 2500 g (N = 46); 6) > 2501 g (N = 14). Do zebrania materiału badawczego posłużono się Skalą Terman-Merrill, Skalą Dojrzałości Umysłowej Columbia, a także Orientacyjną Skalą DSM dla Dziewcząt i Chłopców. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wcześniactwo istotnie związane jest z większymi trudnościami w funkcjonowaniu intelektualno-poznawczym. Odnotowano istotne różnice międzygrupowe na niekorzyść wcześniaków w ilorazie inteligencji oraz poszczególnych wynikach Skali Terman-Merrill. Wykazano również, że wcześniaków różnicowała w funkcjonowaniu intelektualno-poznawczym w każdym analizowanym aspekcie (poza funkcjami związanymi z rozumowaniem arytmetycznym) masa urodzeniowa. Zgodnie z uzyskanymi danymi dotyczącymi Orientacyjnej Skali DSM dla Dziewcząt i Chłopców zaobserwowano istotnie wyższy odsetek wcześniaków (w porównaniu z respondentami z grupy kontrolnej) mających problemy o charakterze afektywnych zaburzeń lękowych, całościowych zaburzeń rozwoju, deficytów uwagi oraz zaburzeń opozycyjno-buntowniczych.

Autorskie słowa kluczowe: psychologia kliniczna dziecka, niska waga urodzeniowa, wcześniactwo
Author's Keywords: clinical child psychology, low birth weight, preterm birth
Deskryptory TESE: rozwój poznawczy, rozwój dziecka, dziecko, wiek, edukacja przedszkolna, kompetencje społeczne
TESE descriptors: cognitive development, child development, child, age, pre-primary education, social competences
Publikacje:
  • Chrzan-Dętkoś, M. i Bogdanowicz, M. (2009). Rozwój poznawczy i emocjonalno-społeczny wcześniaków w wieku przedszkolnym. Pediatria Polska, 6, 517-523.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"