Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji hipotezy, że w sferach szczególnie stymulowanych istnieje związek pomiędzy typem placówki pedagogicznej a przyrostem kompetencji u dzieci do niej uczęszczających. Badaniem objęto 75 dzieci w wieku od trzech do sześciu lat, które reprezentowały trzy grupy przedszkolne: Montessori, waldorfską oraz standardową (w każdej po 25 osób). Respondenci uczęszczali do placówek w Krakowie oraz Warszawie. Do zebrania materiału posłużono się eksperymentem naturalnym z pomiarem przed oddziaływaniem pedagogicznym oraz po nim (wykorzystano podtest Słownik Skali Inteligencji dla Dzieci WISC-R, Skalę Dojrzałości Umysłowej Columba oraz Test Rozpoznawania Emocji Góreckiej-Mostowicz). W wyniku przeprowadzonego badania najwyższy przyrost kompetencji w zakresie inteligencji werbalnej stwierdzono w przedszkolu waldorfskim. Zgodnie z uzyskanym materiałem wykazano również, że wzrost kompetencji pod względem dojrzałości umysłowej wystąpił we wszystkich grupach, jednak nie różnicował wyników w istotny sposób. W zakresie poznawczej reprezentacji emocji także nie odnotowano różnic statystycznie istotnych. |