BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozwój poznawczy dziecka a mikrosystem pedagogiczny
Data: 1999 – 2001
Badacz: Iwona Sikorska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji hipotezy, że w sferach szczególnie stymulowanych istnieje związek pomiędzy typem placówki pedagogicznej a przyrostem kompetencji u dzieci do niej uczęszczających. Badaniem objęto 75 dzieci w wieku od trzech do sześciu lat, które reprezentowały trzy grupy przedszkolne: Montessori, waldorfską oraz standardową (w każdej po 25 osób). Respondenci uczęszczali do placówek  w Krakowie oraz Warszawie. Do zebrania materiału posłużono się eksperymentem naturalnym z pomiarem przed oddziaływaniem pedagogicznym oraz po nim (wykorzystano podtest Słownik Skali Inteligencji dla Dzieci WISC-R, Skalę Dojrzałości Umysłowej Columba oraz Test Rozpoznawania Emocji Góreckiej-Mostowicz). W wyniku przeprowadzonego badania najwyższy przyrost kompetencji w zakresie inteligencji werbalnej stwierdzono w przedszkolu waldorfskim. Zgodnie z uzyskanym materiałem wykazano również, że wzrost kompetencji pod względem dojrzałości umysłowej wystąpił we wszystkich grupach, jednak nie różnicował wyników w istotny sposób. W zakresie poznawczej reprezentacji emocji także nie odnotowano różnic statystycznie istotnych.

Deskryptory TESE: placówka przedszkolna, edukacja przedszkolna, dziecko, rozwój dziecka, wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem
TESE descriptors: pre-primary institution, pre-primary education, child, child development, child rearing, childcare
Publikacje:
  • Sikorska, I. (2003). Rozwój poznawczy dziecka a mikrosystem pedagogiczny. Psychologia Rozwojowa, 1, 69-79.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"