BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Raport z badań nad uwarunkowaniami powodzenia w kształceniu integracyjnym w województwie lubelskim
Instytucja:
Data: 2007
Badacz: Grzegorz Wiącek
Abstrakt:

Przedmiot  badań stanowiły relacje pomiędzy powodzeniem w kształceniu integracyjnym a wybranymi zmiennymi psychospołecznymi, związanymi z trzema obszarami: rodziną, klasą oraz osobą ucznia. Badana populacja objęła klasy integracyjne z poziomu nauczania początkowego (klasy I-III) ze szkół podstawowych na terenie województwa lubelskiego. Posłużono się próbą kwotową 13 klas integracyjnych: osiem klas z Lublina, dwie klasy z Puław i trzy klasy z  Łęcznej. W badaniu wzięło udział  siedem szkół: cztery z Lublina, dwie z Łęcznej oraz jedna z Puław. Wszystkie badane klasy reprezentowały tę samą formę organizacji nauczania, tzn. nauczanie w każdej z badanych klas odbywało się z udziałem dwóch pedagogów: nauczyciela prowadzącego i nauczyciela wspomagającego (pedagog specjalny). Ogółem w badaniach uczestniczyło 477 osób, w tym 202 uczniów (149 pełnosprawnych i 53 niepełnosprawnych, m.in. intelektualnie, ruchowo), 26 nauczycieli oraz 249 rodziców. Głównymi narzędziami pomiaru były: Plebiscyt Życzliwości i Niechęci oraz Skala Zadowolenia z Kształcenia Integracyjnego. W oparciu o uzyskane wyniki sformułowano konkretne wskazania: nauczyciele powinni stymulować dobre relacje rodzinne uczniów, zwłaszcza angażować ojców w sprawy szkolne; role obu nauczycieli (prowadzącego i wspomagającego) powinny być zrównoważone; powinno się zmniejszać lęk szkolny dzieci, wynikający z nadmiernego wystawiania ich na ocenę rówieśników, oraz dbać o kształtowanie przez nauczycieli życzliwej atmosfery w klasie; potrzeba merytorycznego i emocjonalnego wsparcia dla nauczycieli.

Deskryptory TESE: kształcenie integracyjne, edukacja, jakość kształcenia, nauczyciel, kadra pedagogiczna, relacja nauczyciel – uczeń, relacja rodzice – szkoła, szkolnictwo podstawowe, uczeń, specjalne potrzeby edukacyjne
TESE descriptors: inclusive education, education, quality of education, teacher, teaching staff, teacher-student relation, parent-school relation, primary education, pupil, special educational needs
Publikacje:
  • Wiącek, G. (2007). Raport z badań nad uwarunkowaniami powodzenia w kształceniu integracyjnym w województwie lubelskim. Pobrane z http://www.kul.pl/files/193/Raport_z_bad_kszt_integr.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"