Obserwuj
Tytuł badania: |
Raport z badań nad uwarunkowaniami powodzenia w kształceniu integracyjnym w województwie lubelskim |
Instytucja: |
|
Data: |
2007 |
Badacz: |
Grzegorz Wiącek |
Abstrakt: |
Przedmiot badań stanowiły relacje pomiędzy powodzeniem w kształceniu integracyjnym a wybranymi zmiennymi psychospołecznymi, związanymi z trzema obszarami: rodziną, klasą oraz osobą ucznia. Badana populacja objęła klasy integracyjne z poziomu nauczania początkowego (klasy I-III) ze szkół podstawowych na terenie województwa lubelskiego. Posłużono się próbą kwotową 13 klas integracyjnych: osiem klas z Lublina, dwie klasy z Puław i trzy klasy z Łęcznej. W badaniu wzięło udział siedem szkół: cztery z Lublina, dwie z Łęcznej oraz jedna z Puław. Wszystkie badane klasy reprezentowały tę samą formę organizacji nauczania, tzn. nauczanie w każdej z badanych klas odbywało się z udziałem dwóch pedagogów: nauczyciela prowadzącego i nauczyciela wspomagającego (pedagog specjalny). Ogółem w badaniach uczestniczyło 477 osób, w tym 202 uczniów (149 pełnosprawnych i 53 niepełnosprawnych, m.in. intelektualnie, ruchowo), 26 nauczycieli oraz 249 rodziców. Głównymi narzędziami pomiaru były: Plebiscyt Życzliwości i Niechęci oraz Skala Zadowolenia z Kształcenia Integracyjnego. W oparciu o uzyskane wyniki sformułowano konkretne wskazania: nauczyciele powinni stymulować dobre relacje rodzinne uczniów, zwłaszcza angażować ojców w sprawy szkolne; role obu nauczycieli (prowadzącego i wspomagającego) powinny być zrównoważone; powinno się zmniejszać lęk szkolny dzieci, wynikający z nadmiernego wystawiania ich na ocenę rówieśników, oraz dbać o kształtowanie przez nauczycieli życzliwej atmosfery w klasie; potrzeba merytorycznego i emocjonalnego wsparcia dla nauczycieli. |
Deskryptory TESE: |
kształcenie integracyjne, edukacja, jakość kształcenia, nauczyciel, kadra pedagogiczna, relacja nauczyciel – uczeń, relacja rodzice – szkoła, szkolnictwo podstawowe, uczeń, specjalne potrzeby edukacyjne |
TESE descriptors: |
inclusive education, education, quality of education, teacher, teaching staff, teacher-student relation, parent-school relation, primary education, pupil, special educational needs |
Publikacje: |
- Wiącek, G. (2007). Raport z badań nad uwarunkowaniami powodzenia w kształceniu integracyjnym w województwie lubelskim. Pobrane z http://www.kul.pl/files/193/Raport_z_bad_kszt_integr.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.