BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Raport z badań psychologicznych i logopedycznych dzieci sześcioletnich z przedszkoli w Leżajsku
Instytucja:
Data: 12 listopada 2011 – 24 listopada 2011
Badacz: Monika Chrząstek, Dorota Kostek, Lilianna Łabuda, Beata Wylaź
Abstrakt:

Badania prowadzono w ramach szeroko pojętej profilaktyki, czyli zapobiegania nieprawidłowościom w rozwoju dzieci i ewentualnego wyrównania ich startu szkolnego (osiągnięć szkolnych). Gotowość dziecka do podjęcia nauki w szkole uwarunkowana jest jego ogólną dojrzałością psychofizyczną oraz emocjonalno-społeczną. Celem przesiewowych badań psychologicznych i logopedycznych było wyłonienie dzieci, których ogólny rozwój psychiczny i rozwój mowy wykazywał opóźnienie w stosunku do wieku. Zwrócenie uwagi na nierówności rozwojowe i systematyczna praca nad ich niwelowaniem (z pomocą specjalistów w poradniach psychologiczno-pedagogicznych) dają tym dzieciom szansę właściwego startu w szkole. Badania prowadzono w pięciu samorządowych przedszkolach w Leżajsku. Zbadano 139 dzieci (70 chłopców i 69 dziewczynek) w wieku sześciu lat. W badaniach zastosowano następujące narzędzia: Krótką Skalę Inteligencji –  test werbalny składający się z 40 prostych pytań, badający inteligencję środowiskowo-szkolną; Test Matryc Ravena – Wersja Kolorowa (1998) do pomiaru poziomu inteligencji wykonawczej wrodzonej; Test Bender–Koppitz (1998) badający poziom rozwoju percepcji i koordynacji wzrokowo-ruchowej u dzieci od pięciu do ośmiu lat oraz wykrywający opóźnienia tej funkcji u dzieci powyżej ósmego roku życia, a także umożliwiający w pewnym stopniu badanie nieprzystosowania emocjonalnego dziecka; Kwestionariusz obrazkowy do badania wymowy L. Kaczmarka; Tablice do badania słuchu fonematycznego I. Styczek. Z rezultatów badań logopedycznych wynika, że dzieci z nieprawidłową wymową stanowią ponad połowę badanej grupy (51,8%). Badania pomiaru inteligencji (badania psychologiczne) wykazały, że niewiele ponad połowę badanej grupy stanowią dzieci o inteligencji w normie (52,7%). Blisko co czwarte dziecko (24,1%) osiągnęło poziom inteligencji powyżej przeciętnej oraz wysoki. Na zbliżonym poziomie utrzymuje się inteligencja niska i poniżej przeciętnej (23,2%). Ogólnie dziewczynki zdobyły wyższe wyniki niż chłopcy.

Deskryptory TESE: logopedia, poradnictwo psychologiczne, kadra pedagogiczna, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, terapia zajęciowa, placówka przedszkolna, wiek wstępowania do szkoły, równość szans
TESE descriptors: speech therapy, psychology service, teaching staff, transition from pre-primary to primary education, occupational therapy, pre-primary institution, school starting age, equal opportunity
Publikacje:
  • Kostek, D. (oprac.). (2001). Raport z badań psychologicznych i logopedycznych dzieci sześcioletnich z przedszkoli w Leżajsku. Pobrane z http://www.ppp.lezajsk.pl/docs/0ae383a4e6c8c59d96a7206e0ee640d6.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"