Obserwuj
Tytuł badania: |
Raport z badań psychologicznych i logopedycznych dzieci sześcioletnich z przedszkoli w Leżajsku |
Instytucja: |
|
Data: |
12 listopada 2011 – 24 listopada 2011 |
Badacz: |
Monika Chrząstek, Dorota Kostek, Lilianna Łabuda, Beata Wylaź |
Abstrakt: |
Badania prowadzono w ramach szeroko pojętej profilaktyki, czyli zapobiegania nieprawidłowościom w rozwoju dzieci i ewentualnego wyrównania ich startu szkolnego (osiągnięć szkolnych). Gotowość dziecka do podjęcia nauki w szkole uwarunkowana jest jego ogólną dojrzałością psychofizyczną oraz emocjonalno-społeczną. Celem przesiewowych badań psychologicznych i logopedycznych było wyłonienie dzieci, których ogólny rozwój psychiczny i rozwój mowy wykazywał opóźnienie w stosunku do wieku. Zwrócenie uwagi na nierówności rozwojowe i systematyczna praca nad ich niwelowaniem (z pomocą specjalistów w poradniach psychologiczno-pedagogicznych) dają tym dzieciom szansę właściwego startu w szkole. Badania prowadzono w pięciu samorządowych przedszkolach w Leżajsku. Zbadano 139 dzieci (70 chłopców i 69 dziewczynek) w wieku sześciu lat. W badaniach zastosowano następujące narzędzia: Krótką Skalę Inteligencji – test werbalny składający się z 40 prostych pytań, badający inteligencję środowiskowo-szkolną; Test Matryc Ravena – Wersja Kolorowa (1998) do pomiaru poziomu inteligencji wykonawczej wrodzonej; Test Bender–Koppitz (1998) badający poziom rozwoju percepcji i koordynacji wzrokowo-ruchowej u dzieci od pięciu do ośmiu lat oraz wykrywający opóźnienia tej funkcji u dzieci powyżej ósmego roku życia, a także umożliwiający w pewnym stopniu badanie nieprzystosowania emocjonalnego dziecka; Kwestionariusz obrazkowy do badania wymowy L. Kaczmarka; Tablice do badania słuchu fonematycznego I. Styczek. Z rezultatów badań logopedycznych wynika, że dzieci z nieprawidłową wymową stanowią ponad połowę badanej grupy (51,8%). Badania pomiaru inteligencji (badania psychologiczne) wykazały, że niewiele ponad połowę badanej grupy stanowią dzieci o inteligencji w normie (52,7%). Blisko co czwarte dziecko (24,1%) osiągnęło poziom inteligencji powyżej przeciętnej oraz wysoki. Na zbliżonym poziomie utrzymuje się inteligencja niska i poniżej przeciętnej (23,2%). Ogólnie dziewczynki zdobyły wyższe wyniki niż chłopcy. |
Deskryptory TESE: |
logopedia, poradnictwo psychologiczne, kadra pedagogiczna, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, terapia zajęciowa, placówka przedszkolna, wiek wstępowania do szkoły, równość szans |
TESE descriptors: |
speech therapy, psychology service, teaching staff, transition from pre-primary to primary education, occupational therapy, pre-primary institution, school starting age, equal opportunity |
Publikacje: |
- Kostek, D. (oprac.). (2001). Raport z badań psychologicznych i logopedycznych dzieci sześcioletnich z przedszkoli w Leżajsku. Pobrane z http://www.ppp.lezajsk.pl/docs/0ae383a4e6c8c59d96a7206e0ee640d6.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.