Abstrakt: |
Celem badania były analiza i opis postaw patriotycznych młodzieży. Próbę badawczą stanowiła grupa 485 uczniów i studentów z województw małopolskiego, śląskiego, świętokrzyskiego i opolskiego. W badaniu posłużono się kwestionariuszem wywiadu, którego pytania dotyczyły patriotycznego wychowania oraz jego oddziaływania na wykształcenie postaw patriotycznych młodzieży. Przeprowadzone badanie dowiodło istnienia i funkcjonowania tradycyjnego modelu patriotyzmu w społeczeństwie i wśród młodych Polaków. O aktualności pojęcia patriotyzmu częściej byli przekonani mieszkańcy wsi (71,7%) oraz dużych miast (62,7%). 90% badanych było skłonnych stanąć w obronie dobrego imienia Polski (w tym 87,3% mężczyzn i 88% kobiet). Najczęstszymi określeniami opisującymi postawę patriotyczną były: poczucie dumy narodowej (12,4%), gotowość do poświęceń (10,3%), samodyscyplina (9,7%), lojalność i obojętność na los innych narodów (8,1%). Za wzór Polaka-patrioty większość respondentów uznała postać Józefa Piłsudskiego (20,3%), w dalszej kolejności Karola Wojtyły (14,6%) oraz Tadeusza KościuszkI (14,1%). W toku badania stwierdzono ponadto, że pojęcie patriotyzmu było bliższe męskiej grupie respondentów niż żeńskiej. Zauważono również znaczne różnice w prawidłowym definiowaniu pojęcia pomiędzy poszczególnymi województwami. 15% badanych mieszkających na Opolszczyźnie wybrało błędną definicję odnoszącą się do kosmopolityzmu; 10,5% respondentów ze Śląska wskazało nieprawidłową definicję nacjonalizmu; natomiast 9,1% mieszkańców województwa świętokrzyskiego utożsamiało patriotyzm z nacjonalizmem i częściowo z kosmopolityzmem. |