BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Korzystanie z komputera i internetu przez uczniów szkół zawodowych a ich udział w zajęciach pozalekcyjnych
Instytucja:
Data: [2007]
Badacz: Sławomir Koziej
Abstrakt:

Przedmiotem badania był związek korzystania przez uczniów z komputera i internetu (TIK) z ich udziałem w zajęciach pozalekcyjnych. W badaniu uczestniczyło 1329 uczniów z techników, liceów profilowanych i zasadniczych szkół zawodowych w Kielcach, Starachowicach, Ostrowcu Świętokrzyskim i Oświęcimiu. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego (technika ankiety). Próbowano określić, jaki wpływ ma czas spędzony przy komputerze na udział uczniów w zajęciach pozalekcyjnych. Spośród wszystkich respondentów w zajęciach pozalekcyjnych uczestniczyło 261 osób, z czego 103 spędzały codziennie do 30 minut przed komputerem, 79 – od 30 minut do godziny, 47 – od godziny do dwóch, a 31 – powyżej dwóch godzin. 1068 badanych w ogóle nie uczęszczało na zajęcia pozalekcyjne. Wśród nich z komputera korzystało do 30 minut dziennie 177 respondentów, od 30 minut do godziny – 234, od godziny do dwóch – 423, a powyżej dwóch godzin – 234. Na podstawie testu chi-kwadrat stwierdzono, że zależność pomiędzy tymi oboma czynnikami jest słaba. Przeciętna zależność z kolei zaszła pomiędzy miejscem użytkowania komputera a udziałem uczniów w zajęciach pozalekcyjnych. Spośród 261 osób uczestniczących w tego typu spotkaniach z komputera korzystało w domu 225 osób, a w innym miejscu – 36. W grupie osób nieuczestniczących w zajęciach pozalekcyjnych znalazło się 564 uczniów korzystających z komputera w domu i 504 w innym miejscu. Jak się okazało – słaba zależność łączyła czas spędzany tygodniowo w internecie oraz udział uczniów w zajęciach pozalekcyjnych. Spośród respondentów uczęszczających na takie zajęcia 101 osób spędzało tygodniowo w internecie do godziny, 74 – od godziny do trzech, 52 – od trzech godzin do pięciu, a 34 – powyżej pięciu godzin. Wśród osób nieuczęszczających na zajęcia pozalekcyjne 229 spędzało w internecie do godziny tygodniowo, 538 – od godziny do trzech, 181 – od trzech godzin do pięciu, a 120 – powyżej pięciu godzin.

Deskryptory TESE: Internet, komputer, komputer domowy, użytkowanie komputerów, sprzęt informatyczny, sprzęt komputerowy, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: Internet, computer, home computer, computer usage, ICT equipment, hardware, ICT
Publikacje:
  • Koziej, S. (2008). Korzystanie z komputera i internetu przez uczniów szkół zawodowych a ich udział w zajęciach pozalekcyjnych. Przegląd Humanistyczny. Pedagogika. Politologia. Filologia, 1, 64-70.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"