Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy sposobu użytkowania internetu (TIK) przez młodzież zamieszkującą Stalową Wolę. Na potrzeby badania skonstruowano ankietę składającą się z pytań dotyczących m.in. częstotliwości, miejsca i celów korzystania z internetu, kontroli rodziców nad przebywaniem młodzieży w sieci oraz zagrożeń w internecie. Próbę stanowiła grupa 120 osób: 60 uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Komisji Edukacji Narodowej w Stalowej Woli oraz 60 studentów trzeciego roku socjologii z Wydziału Zamiejscowego Nauk o Społeczeństwie KUL w Stalowej Woli. Zdecydowana większość respondentów posługiwała się internetem codziennie (61,7% studentów oraz 80% licealistów), kilka razy w tygodniu – odpowiednio 21,7% i 15%; raz w tygodniu – 3,3% i 0,0%; kilka razy w miesiącu – 6,7% i 3,3%; raz w miesiącu – 3,3% i 0,0%. Wykazano ponadto, że 30% studentów oraz 18,3% uczniów przewidywało częstsze posługiwanie się internetem w przyszłości, dodatkowo wskaźnik „raczej tak” wybrało odpowiednio 40% i 30% badanych, „raczej nie” – 16,7% i 40%, a „zdecydowanie nie” – 0,0% i 1,7%. Osoby niezdecydowane stanowiły 11,7% oraz 10%. Do rodzicielskiej kontroli korzystania z sieci przyznało się 5% licealistów oraz 1,7% studentów; sporadyczne kontrolowanie przez rodziców zadeklarowało odpowiednio 28,3% oraz 10,0%. Jednocześnie okazało się, że nadzór rodziców polegał przede wszystkim na kontrolowaniu czasu spędzanego w sieci (35% i 11,7%), jedynie 1,6% studentów potwierdziło, że rodzice sprawdzają zawartość odwiedzanych stron internetowych. Badani najczęściej wykorzystywali internet do przygotowania lekcji, znalezienia różnych informacji, słuchania lub ściągania muzyki, posługiwania się pocztą elektroniczną, rozmów przez komunikatory oraz oglądania lub ściągania filmów. Dodatkowo odnotowano, że studenci częściej niż licealiści za pośrednictwem internetu robili zakupy, nawiązywali znajomości oraz wypowiadali się na forach. |