BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Korzystanie z internetu i związane z tym zagrożenia w opinii studentów socjologii Wydziału Zamiejscowego Nauk o Społeczeństwie KUL w Stalowej Woli
Instytucja:
Data: kwiecień 2010 – czerwiec 2010
Badacz: Mirosław Rewera
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy opinii studentów na temat aktywności podejmowanych w sieci (TIK). Do zebrania materiału wykorzystano kwestionariusz zawierający 17 pytań, które dotyczyły m.in. częstotliwości, miejsca i celu korzystania z sieci, najczęściej odwiedzanych stron WWW, nawiązywania znajomości czy zagrożeń istniejących w internecie. Ankietę zamieszczoną na stronie internetowej KUL-u wypełniło 128 osób (w tym 78% kobiet). Respondenci stanowili około 40% wszystkich studentów socjologii na Wydziale Zamiejscowym Nauk o Społeczeństwie KUL w Stalowej Woli. W wyniku przeprowadzonego badania okazało się, że 80% ankietowanych korzystało z internetu codziennie. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami 96% respondentów łączyło się z siecią w domu (pozostali np. na uczelni lub u znajomych i przyjaciół). Ponadto okazało się, że wszyscy badani traktowali internet jako źródło wiedzy. Do pozostałych najczęściej wskazywanych aktywności należały także pisanie e-maili (98%), słuchanie lub ściąganie muzyki (93%) oraz filmów (71%), rozmawianie przez komunikatory (94%). Na podstawie zgromadzonego materiału ujawniono, że 39% uczestników badania miało znajomych i przyjaciół, z którymi spotykali się jedynie w sieci (dla 76,8% respondentów były to luźne pogawędki, natomiast dla 14,3% dyskusje na określony temat). Najczęściej wskazywanymi zagrożeniami związanymi z korzystaniem z internetu były: uzależnienie, pornografia, pedofilia, plagiatorstwo, wyłudzenia i oszustwa, spadek popularności tradycyjnych źródeł wiedzy, przemoc i agresja, nadmiar komunikacji pośredniej czy problemy zdrowotne.

Deskryptory TESE: Internet, technologia informacyjno-komunikacyjna, korzystanie z Internetu, student, zachowania społeczne, dostęp do Internetu, nasycenie komputerami
TESE descriptors: Internet, ICT, Internet usage, student, social behaviour, Internet access, computer penetration
Publikacje:
  • Rewera, M. (2010). Korzystanie z Internetu i związane z tym zagrożenia w opinii studentów socjologii Wydziału Zamiejscowego Nauk o Społeczeństwie KUL w Stalowej Woli. Społeczeństwo i Rodzina, 4, 91-107.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"