Abstrakt: |
Celem badania było określenie efektów nauczania – uczenia się studentów WSOSP oraz ocenę doboru celów i treści kształcenia, metod kształcenia, środków dydaktycznych, stosowanych form i zasad współdziałania nauczycieli i studentów oraz uwarunkowań przebiegu procesu kształcenia w Katedrze Nawigacji Lotniczej WSOSP. Wyniki nauczania – uczenia się ograniczono do ocen końcowych otrzymanych przez studentów z 12 przedmiotów nauczania. Oceny te przekształcono na współczynniki trafności zgodnie ze wzorem, w którym ocena 3 równała się 50%, a ocena 5 – 100%. Pomiary w zakresie elementów kształcenia w wymienionej katedrze wykonano za pomocą wcześniej opracowanych metod badawczych. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uogólniony współczynnik trafności dla systemu kontroli i oceny procesu kształcenia wynosił 80,9%. Współczynnik trafności doboru celów i treści kształcenia, metod kształcenia, środków dydaktycznych, form i zasad współdziałania oraz uwarunkowań procesu kształcenia osiągnął wartość 81,4%. Współczynnik efektów nauczania – uczenia się studentów wyniósł 78,3%. Wszystkie uzyskane wartości świadczyły o wysokiej trafności badanych elementów kształcenia oraz o dużej zgodności ocen, przy czym nieco wyższy wskaźnik samooceny nauczycieli mógł wynikać z błędów pomiarowych, a także wskazywać na to, że łatwiej jest docenić własną pracę niż pracę studentów. Proponowany przez badaczy system kontroli i oceny procesu kształcenia okazał się zatem przydatny do przeprowadzania pogłębionych analiz procesu kształcenia na wszystkich jego poziomach. |