BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Efekty nauczania – uczenia się studentów a samoocena działań nauczycieli
Data: [1999]
Badacz: Henryk Kowalczuk
Abstrakt:

Celem badania było określenie efektów nauczania – uczenia się studentów WSOSP oraz ocenę doboru celów i treści kształcenia, metod kształcenia, środków dydaktycznych, stosowanych form i zasad współdziałania nauczycieli i studentów oraz uwarunkowań przebiegu procesu kształcenia w Katedrze Nawigacji Lotniczej WSOSP. Wyniki nauczania – uczenia się ograniczono do ocen końcowych otrzymanych przez studentów z 12 przedmiotów nauczania. Oceny te przekształcono na współczynniki trafności zgodnie ze wzorem, w którym ocena 3 równała się 50%, a ocena 5 – 100%. Pomiary w zakresie elementów kształcenia w wymienionej katedrze wykonano za pomocą wcześniej opracowanych metod badawczych. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uogólniony współczynnik trafności dla systemu kontroli i oceny procesu kształcenia wynosił 80,9%. Współczynnik trafności doboru celów i treści kształcenia, metod kształcenia, środków dydaktycznych, form i zasad współdziałania oraz uwarunkowań procesu kształcenia osiągnął wartość 81,4%. Współczynnik efektów nauczania – uczenia się studentów wyniósł 78,3%. Wszystkie uzyskane wartości świadczyły o wysokiej trafności badanych elementów kształcenia oraz o dużej zgodności ocen, przy czym nieco wyższy wskaźnik samooceny nauczycieli mógł wynikać z błędów pomiarowych, a także wskazywać na to, że łatwiej jest docenić własną pracę niż pracę studentów. Proponowany przez badaczy system kontroli i oceny procesu kształcenia okazał się zatem przydatny do przeprowadzania pogłębionych analiz procesu kształcenia na wszystkich jego poziomach.

Deskryptory TESE: szkoła wojskowa, szkoła wyższa, samoocena, uczenie się, nauczanie, efekt uczenia się
TESE descriptors: military school, higher education, self-evaluation, learning, teaching, learning outcome
Publikacje:
  • Kowalczuk, H. (1999). Efekty nauczania – uczenia się studentów a samoocena działań nauczycieli (wyniki z przeprowadzonych badań). Toruńskie Studia Dydaktyczne, 13-14, 148-156.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"