BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Realizacja zadań rozwojowych przez dorastające dzieci alkoholików
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Iwona Grzegorzewska
Abstrakt:

Przedmiotem badania była realizacja zadań rozwojowych przez dorastające dzieci alkoholików. Sformułowano następujące pytania badawcze: Czy istnieją różnice pomiędzy dziećmi leczących i nieleczących się alkoholików w zakresie poziomu realizacji zadań rozwojowych w okresie adolescencji? Czy istnieją różnice pomiędzy dziećmi alkoholików (nieleczących i leczących się ojców) a dziećmi z rodzin niealkoholowych w zakresie poziomu realizacji zadań rozwojowych w okresie adolescencji? Badaniem objęto 91 osób w wieku od 17 do 18 lat z trzech grup: dzieci nieleczących się alkoholików (N = 30), dzieci leczących się alkoholików (N = 31), grupy kontrolnej (N = 30). Do pomiaru wykorzystano Kwestionariusz Realizacji Zadań Rozwojowych (autorski), dotyczący takich kategorii rozwojowych jak: osiągnięcie niezależności i samodzielności w działaniu (np. osiąganie bezpieczeństwa, niezależności finansowej, emocjonalnej od rodziców), nawiązanie i utrzymanie satysfakcjonujących relacji interpersonalnych, planowanie przyszłości (np. wybór zawodu, przygotowanie do małżeństwa). Wyniki badania ujawniły różnice istotne statystycznie między badanymi w zakresie poziomu realizacji zadań rozwojowych okresu adolescencji. Różnice istotne statystycznie wystąpiły we wszystkich realizowanych zadaniach, ale nie między wszystkimi grupami. Okazało się, że dorastające dzieci pijących alkoholików wszystkie badane zadania rozwojowe realizowały na niższym poziomie w porównaniu z grupą kontrolną. Z kolei dorastające dzieci leczących się alkoholików planowały przyszłość i nawiązywały kontakty z rówieśnikami nie gorzej ani nie lepiej niż dzieci pijących alkoholików oraz dzieci z grupy kontrolnej. Dzieci pijących i niepijących alkoholików w porównaniu z osobami z grupy kontrolnej w istotnie niższym stopniu realizowały zadanie niezależności od rodziców.

Autorskie słowa kluczowe: okres dorastania, dzieci alkoholików, autonomia, relacje z rówieśnikami, planowanie przyszłości
Author's Keywords: adolescence, children of alcoholics, autonomy, contact with peers, planning the future
Deskryptory TESE: usamodzielnianie ucznia, rozwój poznawczy, młodzież, choroba, rodzina, rodzina niepełna
TESE descriptors: student empowerment, cognitive development, youth, illness, family, one-parent family
Publikacje:
  • Grzegorzewska, I. (2011). Realizacja zadań rozwojowych przez dorastające dzieci alkoholików. Alkoholizm i Narkomania, 3, 175-187.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"