BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Realizacja współczesnych koncepcji kształcenia w podręcznikach zintegrowanych
Instytucja:
Data: 2004 – 2006
Badacz: Anna Franik, Janina Miliczek, Helena Siwek
Abstrakt:

Poszukiwano odpowiedzi na następujące pytanie badawcze: czy współczesne podręczniki zintegrowane są opracowane zgodnie z koncepcjami zorientowanymi na aktywność ucznia, w szczególności z koncepcją realistyczną i problemową? Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą analizy podręczników dla pierwszego etapu edukacji. Analizie poddano następujące pozycje: Wesoła szkoła, Moja szkoła, Już w szkole, Z Ekoludkiem w szkole (wszystkie cztery z wyłączoną matematyką) oraz Tęczowa szkoła (w pełni zintegrowany, matematyka w naturalny sposób włączona do tematów realistycznych). Na podstawie wyników analizy stwierdzono, że wszystkie cztery pierwsze podręczniki zawierały za mało realistycznych zadań, a także takich, które integrowałyby matematykę z innymi edukacjami. Można zatem wnioskować, że matematyka w klasach I-III jest realizowana jako oddzielny przedmiot. Z wyjątkiem podręcznika Tęczowa szkoła we wszystkich zauważono duże dysproporcje między zadaniami realistycznymi, pararealistycznymi i w pełni matematycznymi. W analizowanych podręcznikach dominującą okazała się metoda podająca, mimo postulatu ukierunkowanego na metodę problemową. W większości badanych podręczników zaobserwowano nacisk na schematyczną wiedzę i schematyczne ćwiczenia. Można zatem sądzić, że w praktyce większość podręczników nie realizuje koncepcji integralnego kształcenia w klasach I-III.

Deskryptory TESE: podręcznik, czytanie, program nauczania, treści kształcenia, kształcenie na poziomie elementarnym
TESE descriptors: textbook, reading, curriculum, content of learning, basic education
Publikacje:
  • Siwek, H., Franik, A. i Miliczek, J. (2007). Realizacja współczesnych koncepcji kształcenia w podręcznikach zintegrowanych. W: H. Siwek (red.), Efektywność kształcenia zintegrowanego. Implikacje dla teorii i praktyki (s. 97-106). Katowice: Wydział Nauk Społeczno-Pedagogicznych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"