Abstrakt: |
Poszukiwano odpowiedzi na następujące pytanie badawcze: czy współczesne podręczniki zintegrowane są opracowane zgodnie z koncepcjami zorientowanymi na aktywność ucznia, w szczególności z koncepcją realistyczną i problemową? Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą analizy podręczników dla pierwszego etapu edukacji. Analizie poddano następujące pozycje: Wesoła szkoła, Moja szkoła, Już w szkole, Z Ekoludkiem w szkole (wszystkie cztery z wyłączoną matematyką) oraz Tęczowa szkoła (w pełni zintegrowany, matematyka w naturalny sposób włączona do tematów realistycznych). Na podstawie wyników analizy stwierdzono, że wszystkie cztery pierwsze podręczniki zawierały za mało realistycznych zadań, a także takich, które integrowałyby matematykę z innymi edukacjami. Można zatem wnioskować, że matematyka w klasach I-III jest realizowana jako oddzielny przedmiot. Z wyjątkiem podręcznika Tęczowa szkoła we wszystkich zauważono duże dysproporcje między zadaniami realistycznymi, pararealistycznymi i w pełni matematycznymi. W analizowanych podręcznikach dominującą okazała się metoda podająca, mimo postulatu ukierunkowanego na metodę problemową. W większości badanych podręczników zaobserwowano nacisk na schematyczną wiedzę i schematyczne ćwiczenia. Można zatem sądzić, że w praktyce większość podręczników nie realizuje koncepcji integralnego kształcenia w klasach I-III. |