BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja dorosłych w środowisku wiejskim
Instytucja:
Data: [2005]
Badacz: Magdalena Zasada
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiło poznanie różnych form edukacji dorosłych żyjących w środowisku wiejskim. Analizie poddano także ich potrzeby oraz oczekiwania. Próbę badawczą stanowiło 120 mieszkańców (71 kobiet i 49 mężczyzn) typowo rolniczej, niewielkiej gminy w województwie świętokrzyskim. Warunki udziału w badaniu: zamieszkiwanie badanej gminy, ukończony wiek (18 lat) oraz niekontynuowanie nauki w trybie dziennym. 30,8% spośród badanych legitymowało się wykształceniem średnim zawodowym; 12,9% zasadniczym zawodowym; 12,5% wyższym magisterskim; 9,1% podstawowym (osoby powyżej 58. roku życia). W wyniku badania wykazano, że jedynie 11 osób kontynuowało edukację (w tym: 10 kobiet i mężczyzna). W związku z powyższym 86% kobiet i 98% mężczyzn nie podjęło dalszej nauki. Respondenci, wskazując korzyści płynące z kształcenia w dorosłym życiu, najczęściej wymieniali: korzyści intelektualne (pogłębianie wiedzy, nabywanie nowych umiejętności, rozwijanie zainteresowań) – 47 osób; związane z pracą (przekwalifikowanie się, awans zawodowy, możliwość zmiany pracy na lepszą) – 32 osób; materialne (wyższe zarobki, podróże) – 28 osób; psychiczne (samorealizacja, satysfakcja osobista) – 21 osób; społeczne (nawiązywanie nowych kontaktów, szacunek innych, duża samodzielność i niezależność) – 19 osób; inne (zwycięstwo w teleturnieju) – jedna osoba. Ponadto na podstawie wyników stwierdzono istotną rozbieżność między badanymi mężczyznami (M) a kobietami (K) w wyborach preferowanych form edukacji: szkolenia, kursy, warsztaty, konferencje – wybrałoby 34 M i 42 K; osobiste konsultacje z fachowcem – 12 M i 25 K; studia – 8 M i 22 K; naukę za pośrednictwem radia, telewizji, filmów – 13 M, 17 K; odczyty, wykłady, prelekcje – 8 M i 16 K; samodzielną pracę z książką lub czasopismem – 8 M i 14 K; naukę w szkole – 7 M i 14 K; naukę za pośrednictwem internetu – 11 M i 9 K. Do największych barier w podjęciu dalszej edukacji respondenci zaliczyli: finanse, odległość od ośrodków edukacyjnych, brak inicjatywy w zakresie organizacji warsztatów i szkoleń ze strony władz lokalnych, brak motywacji oraz czasu.

Autorskie słowa kluczowe: aktywność edukacyjna, edukacja dorosłych, potrzeby edukacyjne, wieś
Author's Keywords: educational activeness, adult education, educational needs, the country
Deskryptory TESE: obszar wiejski, samokształcenie, ustawiczne doskonalenie zawodowe, edukacja dorosłych, rozwój umiejętności zawodowych, samodzielne uczenie się, kwalifikacje zawodowe
TESE descriptors: rural area, self-instruction, continuing professional development, adult education, skill development, independent learning, vocational qualification
Publikacje:
  • Zasada, M. (2007). Edukacja dorosłych w środowisku wiejskim – potrzeby i oczekiwania w świetle badań. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4(59), 95-105.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"