Obserwuj
Tytuł badania: |
Edukacja dwujęzyczna w Polsce – język niemiecki |
Typ badania: |
ewaluacyjne |
Instytucja: |
|
Data: |
2009 |
Badacz: |
Beata Kurzawińska, Agnieszka Sochal, Marta Torenc, Przemysław Wolski |
Abstrakt: |
Celem ewaluacyjnego badania jakościowego była ocena stanu sekcji dwujęzycznych z językiem niemieckim w Polsce. W badaniu zastosowano techniki: analizy dokumentów szkolnych, obserwacji szkolnej, zogniskowanych wywiadów grupowych z nauczycielami i uczniami. Dodatkowo posłużono się ankietą ilościową. W badaniu wzięły udział 33 szkoły gimnazjalne i licealne z województw: śląskiego i mazowieckiego. Okazało się, że wśród przedmiotów dwujęzycznych w tych szkołach znajdują się: technologia informacyjna, biologia, geografia, przedsiębiorczość, matematyka, chemia, filozofia, wiedza o społeczeństwie, historia, plastyka. Potwierdzono, że wszyscy badani nauczyciele z sekcji dwujęzycznych mieli do tego pełne kwalifikacje. Zauważono, że kształcenie w sekcjach dwujęzycznych nie odbywa się na jednym poziomie nauczania (od A1 w gimnazjach do C2 w liceach). Raport na temat bilingwalnego kształcenia zawiera też szczegółowe informacje dotyczące nauczycieli języka niemieckiego i przedmiotów niejęzykowych oraz lekcji przedmiotów niejęzykowych i języka niemieckiego. |
Deskryptory TESE: |
edukacja, język, język nauczania, Polska, ewaluacja, niemiecki |
TESE descriptors: |
education, language, teaching language, Poland, evaluation, German |
Publikacje: |
- Ośrodek Rozwoju Edukacji. (2010). Edukacja dwujęzyczna w Polsce – język niemiecki. Raport ewaluacyjny. Praktyka w wybranych szkołach. Pobrane z http://www.ore.edu.pl/materialy-do-pobrania
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.