Abstrakt: |
Celem badań była weryfikacja realizacji reformy edukacyjnej. Badania przeprowadzono w powiecie wodzisławskim. Respondentami byli zarówno uczniowie, jak i ich rodzice. Ponadto w badaniu uczestniczyli dyrektorzy gimnazjów i nauczyciele. Dodatkowo zebrano dane w gminnych organach prowadzących szkoły gimnazjalne. Zastosowano też technikę wywiadu z przedstawicielami nadzoru pedagogicznego. Rodzice i uczniowie dostrzegają lepsze wyposażenie szkół dzięki wprowadzonej reformie; również nauczyciele dostrzegają ten aspekt (na 172 badanych nauczycieli widzi poprawę 65 osób). Absolwenci szkół wiejskich (87%) są zdania, że gimnazjum stawia większe wymagania niż szkoła podstawowa (83,2% uczniów z miejskich szkół podstawowych sformułowało podobną opinię). Do trudności w nauce przyznaje się prawie 70% uczniów z badanych szkół miejskich oraz prawie 59% uczniów z wiejskich szkół gimnazjalnych. Zdania rodziców co do konieczności wdrożenia reformy edukacyjnej są podzielone (30,4% widzi taką potrzebę, 36% nie widzi w niej sensu, 33,6% nie potrafi ocenić jej przydatności). Wyniki badań pokazują ponadto pozytywy procesów decentralizacyjnych oraz ingerencję samorządów terytorialnych np. w zakup pomocy naukowo-dydaktycznych. Dodatkowo można stwierdzić, że aspiracje edukacyjne młodzieży zależą od miejsca usytuowania danego gimnazjum (jeśli dana szkoła znajduje się w mieście, aspiracje są znacznie większe). |