Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiło poznanie zakresu kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych, motywów podejmowania dalszej edukacji oraz scharakteryzowanie stopnia aktywności edukacyjnej badanej grupy zawodowej. Badaniem objęto 100 uczestników Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego Działanie 2.1., w ramach którego prowadzono przez Agencję Usług Oświatowych „OMNIBUS” w Kłodzku kursy doszkalające. 97,6% badanych stanowiły kobiety, w większości w wieku od 25 do 39 lat oraz ze stażem pracy w przedziale od 11 do 20 lat. W toku badania stwierdzono, że za najbardziej pożądaną formę doskonalenia zawodowego respondenci uznawali specjalizacje zawodowe (25,8%), następnie: kursy kwalifikacyjne (20,6%), kursy doszkalające (16,9%) oraz szkolenia wewnątrzoddziałowe (12,3%). Ponadto wykazano, że 97,6% badanych korzystało już wcześniej z innych form doskonalenia zawodowego, a 94% planuje korzystać z możliwości edukacji dla dorosłych. Najczęstszymi motywami podejmowania dokształcania okazały się poszerzanie wiedzy (58,4%) oraz własna satysfakcja (27,6%). Czynniki zniechęcające stanowiły w zdecydowanej większości: brak środków finansowych (45,2%) oraz brak zainteresowania pracodawców podnoszeniem kwalifikacji swoich pracowników (26,1%); 17,8% respondentów stwierdziło, że pracodawcy nie mają świadomości dysponowania dobrze wykwalifikowanym personelem. Wyniki badania wykazały świadomość oraz przekonanie pielęgniarek i położnych o pozytywnych skutkach podejmowania doskonalenia zawodowego, jednocześnie stwierdzono, że jest to grupa edukacyjnie bardzo aktywna. |