BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aktywność edukacyjna w kształceniu podyplomowym pielęgniarek
Projekt badawczy:
  • Kształcenie pielęgniarek i położnych szansą rozwoju i nadążaniem za zmianami w służbie zdrowia
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Małgorzata Felcenloben
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiło poznanie zakresu kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych, motywów podejmowania dalszej edukacji oraz scharakteryzowanie stopnia aktywności edukacyjnej badanej grupy zawodowej. Badaniem objęto 100 uczestników Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego Działanie 2.1., w ramach którego prowadzono przez Agencję Usług Oświatowych „OMNIBUS” w Kłodzku kursy doszkalające. 97,6% badanych stanowiły kobiety, w większości w wieku od 25 do 39 lat oraz ze stażem pracy w przedziale od 11 do 20 lat. W toku badania stwierdzono, że za najbardziej pożądaną formę doskonalenia zawodowego respondenci uznawali specjalizacje zawodowe (25,8%), następnie: kursy kwalifikacyjne (20,6%), kursy doszkalające (16,9%) oraz szkolenia wewnątrzoddziałowe (12,3%). Ponadto wykazano, że 97,6% badanych korzystało już wcześniej z innych form doskonalenia zawodowego, a 94% planuje korzystać z możliwości edukacji dla dorosłych. Najczęstszymi motywami podejmowania dokształcania okazały się poszerzanie wiedzy (58,4%) oraz własna satysfakcja (27,6%). Czynniki zniechęcające stanowiły w zdecydowanej większości: brak środków finansowych (45,2%) oraz brak zainteresowania pracodawców podnoszeniem kwalifikacji swoich pracowników (26,1%); 17,8% respondentów stwierdziło, że pracodawcy nie mają świadomości dysponowania dobrze wykwalifikowanym personelem. Wyniki badania wykazały świadomość oraz przekonanie pielęgniarek i położnych o pozytywnych skutkach podejmowania doskonalenia zawodowego, jednocześnie stwierdzono, że jest to grupa edukacyjnie bardzo aktywna.

Autorskie słowa kluczowe: kształcenie podyplomowe, pielęgniarki, doskonalenie zawodowe
Author's Keywords: post-graduate education, nurses, vocational advancement
Deskryptory TESE: usługi zdrowotne, personel medyczny, ustawiczne doskonalenie zawodowe, rozwój umiejętności zawodowych, samokształcenie, doskonalenie zawodowe w toku pracy
TESE descriptors: health service, health service staff, continuing professional development, skill development, self-instruction, in-service training
Publikacje:
  • Felcenloben, M. (2009). Aktywność edukacyjna w kształceniu podyplomowym pielęgniarek. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1(64), 27-34.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"