Abstrakt: |
Przedmiotem analizy jest aktywność edukacyjna osób poszukujących pracy. Autorka artykułu analizuje następujące badania: badanie mazowieckiego rynku pracy (2006), przeprowadzone w ramach projektu Regionalny system koordynacji rynku pracy województwa mazowieckiego. Praca – Zatrudnienie – Szkolenie; badanie podkarpackiego rynku pracy (2006), przeprowadzone w ramach projektu Partnerstwo na Rzecz Rozwoju – Czas na pracę – Praca na czas; badanie ogólnopolskiego rynku pracy (2009) przeprowadzone w ramach projektu Przeprowadzenie badań na temat obecnie stosowanych przez urzędy pracy metod, narzędzi i procedur diagnozowania zapotrzebowania na kwalifikacje i umiejętności na regionalnym i lokalnym ryku pracy oraz opracowanie metod, narzędzi i procedur diagnozowania zapotrzebowania na kwalifikacje i umiejętności na regionalnym i lokalnym rynku pracy. Osoby poszukujące pracy podejmują aktywność edukacyjną przede wszystkim po to, by zwiększyć swoje szanse na znalezienie zatrudnienia i dostosować kwalifikacje do oczekiwań pracodawców. Osoby te jednak mają trudności z realizowaniem zapotrzebowania na dokształcanie z powodu braku propozycji szkoleń ze strony urzędów pracy oraz braku informacji o rodzajach organizowanych szkoleń. Poszukujący pracy zgłaszają się do powiatowych urzędów pracy i oczekują od nich konkretnej pomocy w realizacji potrzeb kwalifikacyjno-zawodowych. Badane osoby uważały, że na zatrudnialność mają wpływ praktyczne szkolenia, odzwierciedlające potrzeby pracodawców. |