Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii studentów na temat ich osiągnięć w toku studiów. Badaniem objęto 309 osób z drugiego roku studiów licencjackich trzyletnich (138) oraz piątego roku studiów magisterskich pięcioletnich (171) Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. 94% próby stanowiły kobiety. Większość badanych była stanu wolnego i mieszkała samodzielnie w mieszkaniach, a nie u rodziców czy w domach studenckich. Największy odsetek respondentów pochodził ze wsi (co trzecia osoba), następnie z miejscowości liczących do 50 tys. mieszkańców (26%), miejscowości liczących powyżej 100 tys. mieszkańców (około 26%) oraz na końcu w miejscowości liczących 50-100 tys. mieszkańców (15%). Badani postrzegali swoją sytuację materialną jako będącą na dobrym lub przeciętnym poziomie. Około 40% respondentów pracowało zarobkowo. 88% ukończyło liceum ogólnokształcące. Osiągnięcia mierzone średnimi uzyskanych przez nich ocen pozwoliły stwierdzić, że studenci drugiego roku lokowali się najczęściej między średnią 3,5 a 3,99 (31%), następnie 4,25-4,49 (25%) i 4,0-4,24 (23%). Z kolei studenci piątego roku osiągali najczęściej średnią w przedziale 4,5-4,79 (28%), następnie 4,0-4,24 (26%) i 4,25-4,49 (22%). Najlepsze wyniki osiągali znacznie częściej starsi studenci (średnia powyżej 4,8 to odpowiednio 3% i 12%). Zgodnie z samooceną badanych ich osiągnięcia na studiach były najczęściej średnie (drugi rok – 71%, piąty rok – 44%). Starsi studenci byli częściej skłonni postrzegać swoje osiągnięcia jako wysokie (drugi rok – 24%, piąty rok – 41%) i bardzo wysokie (odpowiednio 4% i 12%). Badani z drugiego roku byli najczęściej zadowoleni z podjętych studiów (43%), natomiast studenci piątego roku okazali się bardziej krytyczni, wskazywali najczęściej odpowiedź: średnio zadowolony (36%). Dokonana typologia studentów pozwoliła stwierdzić, że najliczniejszą grupę badanych stanowili studenci typu C, czyli o orientacji społecznej (31%). Ich oceny mieściły się w przedziale średnim, sami też oceniali swoje wyniki w nauce jako średnie. Ponadto działali w kołach naukowych, byli zadowoleni z wyboru studiów oraz za najważniejsze w studiowaniu uważali poznawanie nowych ludzi i utrzymywanie kontaktów towarzyskich. |