BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych – perspektywa szkoły
Instytucja:
Data: wrzesień 2009 – listopad 2009
Badacz: Krystyna M. Błeszyńska
Abstrakt:

Raport powstał w ramach projektu Edukacja wobec wyzwań migracyjnych. Przedmiotem badań była diagnoza sytuacji szkolnej dzieci obcokrajowców na podstawie opinii dyrektorów szkół, nauczycieli i pedagogów szkolnych. Badano takie kwestie jak: sposób funkcjonowania, specyficzne potrzeby i problemy kształcenia uczniów-cudzoziemców, współpraca szkoły z ich rodzicami i opiekunami, postawa i poczucie kompetencji nauczycieli, pedagogów szkolnych i dyrektorów zatrudnionych w placówkach oświatowych, opiekujacych się takimi dziećmi. Ocena istniejacej sytuacji ma posłużyć projektowaniu działań, mających na celu efektywne wspomaganie rozwoju oraz społecznej integracji cudzoziemskich dzieci, zarówno młodszych, jak i starszych. Kwestionariusz ankiety skierowany był do dyrektorów szkół, nauczycieli i pedagogów szkolnych w miejskich szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, kształcących dzieci uchodzców i imigrantów. Przyjęto metodę sondażową z wykorzystaniem procedury badań poprzecznych. Uzyskano 194 ankiety od dyrektorów szkół (w tym: 164 szkół podstawowych, 16 gimnazjów oraz 14 szkół ponadgimnazjalnych), 132 odpowiedzi od nauczycieli pracujacych z uczniami cudzoziemskimi oraz 47 od pedagogów szkolnych. W szkołach objetych badaniami ogółem pobierało naukę 234 uczniów-obcokrajowców, w tym 109 dziewczat i 125 chłopców. Na podstawie wyników badania stwierdzono niezbyt korzystną sytuację uczniów obcokrajowców pobierających naukę w badanych szkołach. Zauważono wręcz, że ich sytuacja może zagrażać rozwojowi uczniów i realizacji obowiązku szkolnego. Położenie obcokrajowców wynika m.in. z ich niedostatecznej znajomości języka polskiego; nikła znajomość polskiego charakteryzuje również rodziców tych uczniów. Poza tym uczniowie obcokrajowcy mają złą sytuację finansową, wielu boryka się z problemami zdrowotnymi. Stwierdzono ponadto, że nie wszystkie badane placówki zatrudniały psychologa kompetentnego z zakresie różnic kulturowych i doświadczeń traumatycznych.

Deskryptory TESE: zasady polityki edukacyjnej, edukacja międzykulturowa, stosunki międzykulturowe, postawa, cudzoziemiec, placówka edukacyjna, kompetencje
TESE descriptors: principles of education, intercultural education, intercultural relations, attitude, foreigner, educational institution, competence
Publikacje:
  • Błeszyńska, K.M. (2010). Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych – perspektywa szkoły : Raport z badań. Pobrane z www.ore.edu.pl/index.php?option=com_phocadownload&view=category&download=38:dzieci-obcokrajowcw-w-polskich-placwkach-owiatowych-perspektywa-szkoy.-raport-z-bada&id=9:edukacja-obywatelska
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"