Abstrakt: |
Raport powstał w ramach projektu Edukacja wobec wyzwań migracyjnych. Przedmiotem badań była diagnoza sytuacji szkolnej dzieci obcokrajowców na podstawie opinii dyrektorów szkół, nauczycieli i pedagogów szkolnych. Badano takie kwestie jak: sposób funkcjonowania, specyficzne potrzeby i problemy kształcenia uczniów-cudzoziemców, współpraca szkoły z ich rodzicami i opiekunami, postawa i poczucie kompetencji nauczycieli, pedagogów szkolnych i dyrektorów zatrudnionych w placówkach oświatowych, opiekujacych się takimi dziećmi. Ocena istniejacej sytuacji ma posłużyć projektowaniu działań, mających na celu efektywne wspomaganie rozwoju oraz społecznej integracji cudzoziemskich dzieci, zarówno młodszych, jak i starszych. Kwestionariusz ankiety skierowany był do dyrektorów szkół, nauczycieli i pedagogów szkolnych w miejskich szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, kształcących dzieci uchodzców i imigrantów. Przyjęto metodę sondażową z wykorzystaniem procedury badań poprzecznych. Uzyskano 194 ankiety od dyrektorów szkół (w tym: 164 szkół podstawowych, 16 gimnazjów oraz 14 szkół ponadgimnazjalnych), 132 odpowiedzi od nauczycieli pracujacych z uczniami cudzoziemskimi oraz 47 od pedagogów szkolnych. W szkołach objetych badaniami ogółem pobierało naukę 234 uczniów-obcokrajowców, w tym 109 dziewczat i 125 chłopców. Na podstawie wyników badania stwierdzono niezbyt korzystną sytuację uczniów obcokrajowców pobierających naukę w badanych szkołach. Zauważono wręcz, że ich sytuacja może zagrażać rozwojowi uczniów i realizacji obowiązku szkolnego. Położenie obcokrajowców wynika m.in. z ich niedostatecznej znajomości języka polskiego; nikła znajomość polskiego charakteryzuje również rodziców tych uczniów. Poza tym uczniowie obcokrajowcy mają złą sytuację finansową, wielu boryka się z problemami zdrowotnymi. Stwierdzono ponadto, że nie wszystkie badane placówki zatrudniały psychologa kompetentnego z zakresie różnic kulturowych i doświadczeń traumatycznych. |