BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Raport z badania rezultatów Programu „Czytające Szkoły” i „Czytające Przedszkola”
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: 2005
Badacz: Barbara Baklińska, Agnieszka Borek, Elżbieta Borek, Sabina Brzezowska, Agnieszka Dąbek, Barbara Drwal-Demkiewicz, Tomasz Kochan, Aleksandra Kornacka, Ewa Krawczyk-Bielesza, Marzanna Kuszyńska, Małgorzata Leszczyńska, Ewa Marat, Regina Mazurkiewicz, Grażyna Poraj, Teresa Romaszuk, Agnieszka Szczurek, Danuta Wędrowska
Abstrakt:

Zasadniczym celem było poznanie efektów głośnego czytania w szkołach i przedszkolach uczestniczących w programie. Kryteria ewaluacji przyjęte w badaniu to: zgodność prowadzonych działań z założeniami programu oraz wpływ programu na uczniów. Do celów szczegółowych badania należało sprawdzenie, na ile dzieci są w stanie skoncentrować się na czytanym tekście i czy rozumieją go, a także jakie są ich kompetencje językowe w zakresie: rozumienia usłyszanego tekstu, umiejętności opowiadania własnymi słowami, bogactwa słownika używanego przez nich w dyskusji, wyobraźni i umiejętności twórczego myślenia. Młodsze dzieci (przedszkolaki i dzieci z klas trzecich szkoły podstawowej) miały wykonać rysunek na temat tego, co im się wydało najciekawsze w usłyszanym tekście, a uczniowie z klas szóstych szkoły podstawowej i drugich gimnazjum pisali krótką pracę pisemną, w której odpowiadali na trzy pytania. Pierwsze i drugie pytanie nawiązywało bezpośrednio do przeczytanego tekstu, trzecie pytanie było problemowe i odwoływało się do opinii ucznia. Równolegle prowadzono obserwację zachowań dzieci w trakcie czytania i moderowanej dyskusji grupowej oraz relacji między nauczycielem i uczniami. Po badaniu przeprowadzonym w ośmiu przedszkolach (w tym dwie zerówki), pięciu szkołach podstawowych i pięciu gimnazjach (łącznie zbadano 22 klasy, w tym osiem grup przedszkolnych) analizie poddano następujący materiał: zapis wideo z zajęć przeprowadzonych w klasach i oddziałach przedszkolnych – 22 dokumenty (blisko 30 godzin nagrań); zapis audio z wywiadów z nauczycielami i bibliotekarzami – 37 rozmów (blisko 16 godzin nagrań); prace pisemne uczniów – 204 dokumenty; rysunki uczniów – 263 dokumenty; notatki z obserwacji sporządzone przez koordynatorki – 22 dokumenty; notatki z realizacji badania napisane przez koordynatorki – 18 dokumentów. Badania wykazały, że największe efekty daje wczesne rozpoczęcie głośnego czytania  w grupach przedszkolnych i klasach szkoły podstawowej. W przypadku klas gimnazjalnych rezultaty realizacji programu były mniejsze, gdyż na rozwój gimnazjalistów wpłynęły doświadczenia z poprzednich etapów edukacji, które podczas tego badania nie były analizowane.

Deskryptory TESE: alfabetyzacja, czytanie, edukacja przedszkolna, literatura dla dzieci i młodzieży, kształcenie obowiązkowe, kompetencje językowe
TESE descriptors: literacy, reading, pre-primary education, children's and youth literature, compulsory education, language skills
Publikacje:
  • Raport z badania rezultatów Programu "Czytające Szkoły" i "Czytające Przedszkola". (2006). Pobrane z http://www.calapolskaczytadzieciom.pl/ckfinder_pliki/files/Raport_OE_wersja_12_stron.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"