Obserwuj
Tytuł badania: |
Raport z badania rezultatów Programu „Czytające Szkoły” i „Czytające Przedszkola” |
Typ badania: |
ewaluacyjne |
Instytucja: |
|
Data: |
2005 |
Badacz: |
Barbara Baklińska, Agnieszka Borek, Elżbieta Borek, Sabina Brzezowska, Agnieszka Dąbek, Barbara Drwal-Demkiewicz, Tomasz Kochan, Aleksandra Kornacka, Ewa Krawczyk-Bielesza, Marzanna Kuszyńska, Małgorzata Leszczyńska, Ewa Marat, Regina Mazurkiewicz, Grażyna Poraj, Teresa Romaszuk, Agnieszka Szczurek, Danuta Wędrowska |
Abstrakt: |
Zasadniczym celem było poznanie efektów głośnego czytania w szkołach i przedszkolach uczestniczących w programie. Kryteria ewaluacji przyjęte w badaniu to: zgodność prowadzonych działań z założeniami programu oraz wpływ programu na uczniów. Do celów szczegółowych badania należało sprawdzenie, na ile dzieci są w stanie skoncentrować się na czytanym tekście i czy rozumieją go, a także jakie są ich kompetencje językowe w zakresie: rozumienia usłyszanego tekstu, umiejętności opowiadania własnymi słowami, bogactwa słownika używanego przez nich w dyskusji, wyobraźni i umiejętności twórczego myślenia. Młodsze dzieci (przedszkolaki i dzieci z klas trzecich szkoły podstawowej) miały wykonać rysunek na temat tego, co im się wydało najciekawsze w usłyszanym tekście, a uczniowie z klas szóstych szkoły podstawowej i drugich gimnazjum pisali krótką pracę pisemną, w której odpowiadali na trzy pytania. Pierwsze i drugie pytanie nawiązywało bezpośrednio do przeczytanego tekstu, trzecie pytanie było problemowe i odwoływało się do opinii ucznia. Równolegle prowadzono obserwację zachowań dzieci w trakcie czytania i moderowanej dyskusji grupowej oraz relacji między nauczycielem i uczniami. Po badaniu przeprowadzonym w ośmiu przedszkolach (w tym dwie zerówki), pięciu szkołach podstawowych i pięciu gimnazjach (łącznie zbadano 22 klasy, w tym osiem grup przedszkolnych) analizie poddano następujący materiał: zapis wideo z zajęć przeprowadzonych w klasach i oddziałach przedszkolnych – 22 dokumenty (blisko 30 godzin nagrań); zapis audio z wywiadów z nauczycielami i bibliotekarzami – 37 rozmów (blisko 16 godzin nagrań); prace pisemne uczniów – 204 dokumenty; rysunki uczniów – 263 dokumenty; notatki z obserwacji sporządzone przez koordynatorki – 22 dokumenty; notatki z realizacji badania napisane przez koordynatorki – 18 dokumentów. Badania wykazały, że największe efekty daje wczesne rozpoczęcie głośnego czytania w grupach przedszkolnych i klasach szkoły podstawowej. W przypadku klas gimnazjalnych rezultaty realizacji programu były mniejsze, gdyż na rozwój gimnazjalistów wpłynęły doświadczenia z poprzednich etapów edukacji, które podczas tego badania nie były analizowane. |
Deskryptory TESE: |
alfabetyzacja, czytanie, edukacja przedszkolna, literatura dla dzieci i młodzieży, kształcenie obowiązkowe, kompetencje językowe |
TESE descriptors: |
literacy, reading, pre-primary education, children's and youth literature, compulsory education, language skills |
Publikacje: |
- Raport z badania rezultatów Programu "Czytające Szkoły" i "Czytające Przedszkola". (2006). Pobrane z http://www.calapolskaczytadzieciom.pl/ckfinder_pliki/files/Raport_OE_wersja_12_stron.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.