BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czy gracze komputerowi zauważają swoje rodziny? O percepcji systemu rodzinnego przez graczy komputerowych FPP
Data: [2009]
Badacz: Łukasz Łagód
Abstrakt:

Przedmiotem badania była percepcja systemu rodzinnego przez graczy komputerowych (TIK) preferujących gry typu FPP (ang. first person perspective – perspektywa pierwszej osoby; świat gry widoczny jest oczami bohatera, rozgrywka polega najczęściej na strzelaniu do przeciwników). Warstwę teoretyczną badania oparto na modelu cyrkularnym rodziny opracowanym przez D.H. Olsona i współpracowników (Radochoński, 1987; Gaś, 2004). Postawiono hipotezę badawczą, zgodnie z którą zainteresowanie grami komputerowymi typu FPP będzie oddziaływać na wszystkie wymiary wspomnianego modelu Circumplex. Badaniem objęto chłopców w wieku 16-18 lat z Zespołu Szkół im. św. Stanisława Kostki w Lublinie, wśród których wyróżniono grupę osób grających w gry FPP oraz grupę porównawczą osób niegrających w gry komputerowe. Dane zebrano za pomocą inwentarza Profil rodziny autorstwa Z.B. Gasia (2004). Wyniki badania nie pozwoliły potwierdzić hipotezy, nie wykazano bowiem statystycznie istotnych różnic w percepcji systemów rodzinnych graczy i ich niegrających rówieśników. Obie badane grupy chłopców postrzegały swoje rodziny jako cechujące się stosunkowo niskim poziomem wskaźnika adaptacyjności oraz umiarkowanymi poziomami wskaźników spójności, wzajemnego zrozumienia, ról rodzinnych, trudności rozwojowych, dezintegracji rodziny oraz poczucia funkcjonalności. W obu grupach wszystkie skale opisujące pozytywne aspekty funkcjonowania rodziny (nie licząc trudności rozwojowych) korelowały dodatnio z poczuciem funkcjonalności rodziny. Stwierdzone minimalne różnice w zakresie postrzegania systemu rodziny należało powiązać z indywidualnymi różnicami między rodzinami badanych. Trzeba jednak zwrócić również uwagę na specyfikę próby badawczej, składającej się wyłącznie z uczniów szkoły katolickiej.

Deskryptory TESE: młodzież, rodzina, komputer, gra komputerowa, relacje interpersonalne, płeć męska, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: youth, family, computer, computer game, interpersonal relations, male, ICT
Publikacje:
  • Łagód, Ł. (2009). Czy gracze komputerowi zauważają swoje rodziny? O percepcji systemu rodzinnego przez graczy komputerowych FPP. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2(9), 5-14.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"