Abstrakt: |
Badanie miało na celu przedstawienie opinii studentów biologii na temat problemów pedagogicznych, z którymi musieli się zmierzyć podczas praktyk, oraz ustalenie potrzeb w obszarze kształcenia przyszłych nauczycieli. Materiał badawczy zebrano za pomocą metody sondażu diagnostycznego, techniką ankietowania. Badaniem objęto 134 studentów czwartego i piątego roku biologii Akademii Podlaskiej w Siedlcach, którzy odbywali praktyki ciągłe we wszystkich typach szkół w latach 2005-2007. Problemy pedagogiczne dotyczące uczniów, z którymi musieli się zmierzyć badani, podzielono na dwie grupy: problemy w nauce i problemy natury wychowawczej. Najczęstszą formą trudności z grupy pierwszej okazały się kłopoty koncentracji uwagi uczniów (34%), następnie: nierozumienie czytanego tekstu (28%), brak prac domowych (21%), kłopoty z logicznym myśleniem (20%), słaba technika czytania (17%), niesystematyczna nauka (16%), brak aktywności na lekcjach (16%). Na podstawie wyników badania stwierdzono, że trudności w nauce treści biologicznych i przyrodniczych są podobne w szkole podstawowej i w gimnazjum, natomiast inne w szkole ponadgimnazjalnej. Badani najczęściej wymieniali: brak motywacji do uczenia i bierność ucznia (29%), nierozumienie treści biologicznych (22%) słabą zapamiętywalność nowych pojęć (15%). W drugiej grupie problemów pedagogicznych znalazły się przede wszystkim: nieuwaga uczniów podczas lekcji – 85%; wykorzystywanie czasu lekcji na zabawę (tzw. pajacowanie) – 43% lub celowe dokuczanie nauczycielowi – 40%; oraz inne: spóźnienia, wagary, zabawy telefonem lub odtwarzaczem MP3, palenie tytoniu. Respondenci przyznali, że najtrudniejsze okazało się pokonywanie niechęci uczniów do przedmiotu, zachęcanie do wysiłku intelektualnego, ale także radzenie sobie z prowokującym zachowaniem uczniów oraz lekceważącym stosunkiem do nauczyciela.
|